8 نکته موقع کار با آبجکتهای آماده تری دی مکس

8 نکته موقع کار با آبجکتهای آماده تری دی مکس
چکیده این مطلب : انتشار : ۱۳۹۸/۰۲/۰۱ 650

موضوع آبجکت آماده زمانی پدیدار شد که برای مدل و فضاها نیاز به آبجکت بود تا صحنه شلوغی را ایجاد کنیم.

این هشت نکته را هنگام وارد کردن ابجکت آماده جدی بگیرید

زمانی که مدل سازی و تری دی مکس وارد دنیای معماری شد ، برای نمایش بهتر فضا ها نیاز بود تا آبجکت به صورت دستی و توسط طراح ها یا تری دی آتیست

ها مدل سازی شود .

موضوع آبجکت آماده زمانی پدیدار شد که برای مدل و فضاها نیاز به آبجکت بود تا صحنه شلوغی را ایجاد کنیم.

چند سال قبل برای ساخت تمام لوازم بیرونی و داخلی و تمام فضای انیمیشن سازی باید مدل سازی آبجکت ها را انجام می دادیم و چیزی هم به عنوان آبجکت

آماده در کار نبود. اینجا بود که تری دی آرتیست ها مجبور بودند تمام دستورات تری دی مکس را استفاده کنند و این باعث می شد به خوبی ابزار ها و دستورات و

زیر مجموعه های تری دی مکس را یاد بگیرند .


 واقعا شاید هیچ تمرینی بهتر از این نباشد ،حتی در کلاس های خصوصی آبجکت های آماده را به هنرجوها ارائه می دهند .در حالی که قبلا باید یک طراح و تری

دی کار مدل سازی تمام آبجکت و لوازم مورد نیاز برای محیط و دکوراسیون داخلی را به صورت دستی آماده می کردند و یا از چند سایت محدود خارجی بعضی از

آنها را تهیه و در طراحی ها قرار می دادند . این کار باعث یاد گیری و تسلط بهتر نرم افزاری مانند تری دی مکس می شد .


متاسفانه امروزه هنرجوها و معمار ها  کار با  تری دی مکس را فقط طراحی یک wall  یا دیوار و ایجاد پنجره ها می دانند.


چون بر این باور هستند که تمام آبجکت ها و مدل های اطراف ما به صورت آماده هست و نیاز به وقت گذاشتن برروی این مدل ها نداریم . این موضوع از یک

جهت صحیح است ، شما تمام وقتی که برای طراحی و مدل کردن نیاز دارید بر روی طراحی و مدل اصلی پروژه و همچنین متریال و نور پردازی می گذارید .

 اما از طرف دیگر تکیه کردن بر روی فقط آبجکت های آماده شاید باعث تنبلی در کار شود، به طوری که برای یک آبجکت ساده که مدل سازی آن در مکس شاید چند

دقیقه هم طول نکشد ساعت ها در داخل سایت و یا گروه ها به دنبال یک آبجکت خواهید بود که خودش می تواند بسیار زمان بر باشد . پس اشتباه های یک کاربر

امروزی هنگام استفاده از آبجکت ها

نکته اول:

مدل سازی کنید .

همه چیز را به صورت آماده می خواهند حتی آبجکت ها. پس توانایی انجام یک مدل سازی ساده را نخواهند داشت.

اگر شما دستورات ابتدایی تری دی هم بدانید با یک لاین هم به راحتی می توانید حجم های ساده را طراحی کنید.و به نظرم جستجو در اینترنت را برای آبجکت

های سخت و حرفه ای بگذارید. پس هر چیز را جستجو نکنید.

***آموزش های مدل سازی در سایت تری دی خانی برای دانلود قرار داده شده است.***

 

 گاهی لازم است که بعضی مدل سازی ها را خودتان انجام دهید تا دست شما برای کار با مکس و طراحی آماده شود .

نکته دوم:

روش دانلود آبجکت های آماده

از هر سایتی آبجکت ها را دانلود می کنند که به دلیل مشکل دار بودن مدل و نداشتن متریال باعث سخت شدن کار می شود.

 پس هر آبجکتی از هر سایتی مناسب برای مدل سازی نیست. در واقع آبجکت ها برای کمک در طراحی و دکوراسیون هستند نه سخت تر کردن کار. شرکت های

ارائه دهنده آبجکت و مدل ها را بشناسید و حتی نمونه های خارجی را دانلود کنید .

نکته سوم:

سیاه شدن آبجکت های آماده

بعضی از آبجکت ها بعد از وارد کردن سیاه دیده می شود . اول به موتور رندر توجه کنید . هر آبجکت ممکن است از متریال های موتور رندر مختلف ساخته شده

باشد،  مانند وی ری ، کرونا،  یا منتال ری . و بعد از وارد کردن در تری دی مکس سیاه دیده شود . پس بهتر است از یک متریال ساده یا خام موتور رندر خودتان بر

روی آبجکت مورد نظر انتقال دهید تا کامل توسط برنامه قابل متریال دادن  و نور و رندر باشد .

آوردن آبجکت آماده به مکس

نکته چهارم:

هنگام وارد کردن آبجکت های آماده در تری دی مکس ، آنها را لایه بندی کنید.

اگر با لایه بندی و دسته بندی کردن آبجکت ها آشنایی ندارید توصیه می کنم ابتدا حتما کار با آنها را یاد بگیرید.

یک طراح تری دی  ابتدا باید صحنه مدل سازی شده خودش را مدیریت کند.

آبجکت های آماده برای شرکت هایی مانند 3d sky  یا Evermotion از تعداد بسیار زیادی ریز آبجکت در کنار هم تشکیل شده است. پس اگر ازآنها استفاده می

کنید ابتدا باید آبجکت هایی  را که در حالت group قرار دارد با لایه بندی کردن به صورت موقت ، مخفی یا  Hide کنید تا صحنه های شما شلوغ و سنگین نشود.

این کار سرعت شما در مدل سازی را بیشتر خواهد کرد و مقدار سخت افزار یا Ram  شما هم اشغال نخواهد شد.

نکته پنجم:

به مقدار سخت افزار هنگام طراحی و معماری توجه کنید

یعنی اگر با یک نرم افزار مثل اتوکد کار کنید نیازی نیست مقدار قطعات کامپیوتر خود یا مدل لپ تاپتان را بدانید. اما زمانی که با برنامه های سه بعدی مانند 3dmax و راینو-revit  کار می کنید،مهم ترین نکته در شروع کار توجه و شناخت قطعات کامپیوتر میباشد.


اینکه مقدار Ram و Cpu شما چقدر است و چه میزان می توانید آبجکت ایجاد کنید و یا از آبجکت های آماده در صحنه استفاده کنید. قطعاً هر چقدر مقدار Ram

 شما بیشتر باشد تعداد  Face ها و ورتکس هایی که از آبجکت ها ایجاد شده را ساده تر می توانید وارد محیط کار خود کنید و صحنه های شلوغ خلق کنید.

نکته ششم .

نام گذاری فولدر ها در تری دی مکس

همیشه اسم فایل و فلودر هایی که مدل ها در آن قرار دارد انگلیسی انتخاب کنید . فایل های فارسی هنگام باز کردن و فراخوانی فایل امکان دارد دچار مشکل شود .

و فایل های آماده را هنگام مرج کردن یا از منوی فایل انجام دهید و یا با استفاده از دراگ کردن فایل و انتخاب آبجکت تا سرعت کارتان هم بالا برود .

نکته هفتم :

آبجکت ها را پروکسی کنید.

پروکسی کردن ،پروسه سبک کردن حجم ها می باشد که آموزش آن را در سایت قرار دادیم و می توانید به صورت رایگان دانلود کنید.

حتماً آبجکت هایی مثل درخت و گیاهان و یا حتی بسیاری از حجم های آماده که از تعداد زیادی ورتکس تشکیل شده را بعد از وارد کردن ، پروکسی کنید چون این

کار باعث سبک شدن پروژه شده و سرعت کار در هنگام رندر را افزایش می دهد.

بسیاری از کاربران را دیده ام که در یک پروژه ساده تری دی یا پروژه های دانشجویی حجم کارشان در تری دی مکس بیشتر از 2گیگابایت است . شما به هیچ عنوان

برای پروژه های ساده نباید این حجم را در فایل مکس داشته باشید. پس راهی برای کم کردن حجم ها پیدا کنید .

 نورپردازی خارجی ویلا در ویری

 

نکته هشتم :

آخرین نکته این است که به متریال ها روی آبجکت دقت نمی کنند.

حتما به نحوه قرارگیری تکسچرها روی مدل های آماده توجه کنید.

 به نحوه UV  بندی آنها دقت کنید.

به بافت های چوب ،گیاهان و برگ ها و مقدار رفلکت و انعکاس آبجکت ها توجه کنید.

و حتما هنگام وارد کردن فایل به اسم گذاری آنها که مربوط به کدام موتور رندرmental/corona/Vray است دقت کنید تا آبجکت هایی بدون مشکل در پروژه

معماری خود داشته باشید.

 

 

 

 

 

 

دوستانی که این مطلب را مطالعه کرده اند، از محصولات زیر نیز استقبال کرده اند

Corona-Render-Training-Pack

پک آموزش رندر کرونا

به زودی این محصول توسط تیم طراحی تری دی خانی تولید و عرضه خواهد شد

3d max-training-package-in-architecture

پکیج آموزش 3d max در معماری

در این محصول شما با جادوی مدل سازی داخلی بیرونی و طراحی پارامتریک آشنا شده و همچنین اصول نورپردازی و متریال گذاری تری دی مکس را یاد خواهید گرفت

Purchase-Vray-Training-Pack

خرید پک آموزش vray

در این محصول شما با تخصصی ترین اصول نور پردازی و متریال vray آشنا شده و با تکنیک های این پک آموزشی میتوانید رندر هایی بسیار حرفه ای و بی نظیر ایجاد نمایید

نظرات

محصولات پیشنهادی مرتبط

پکیج آموزش افتر افکت در معماری

پکیج آموزش افتر افکت در معماری

چرا به‌عنوان معمار باید افترافکت را یاد بگیریم . در پاسخ . شما به‌عنوان یک طراح و معمار که در ارائه پروژه‌های معماری می‌توانید قدرت گروه خودتان را در طراحی به بهترین شکل نشان دهید . فرقی نمی‌کند که پروژه معماری شما یک کار دانشجویی باشد و یا پروژه اجرایی یا طرحی از مسابقات معماری ،درهرصورت امروز نیاز بازار کار فراتر از انتظارات یک طرح معماری ساده خواهد بود و شاید فقط با یک رندر ساده مانند قبل نتواند پاسخگوی نیاز یک پروژه حرفه‌ای باشد

خرید بسته آموزشی لومیون

خرید بسته آموزشی لومیون

در این محصول شما با نحوه ایجاد فضاهایی مانند کوه دریا درخت و انسان های در حال حرکت و ترکیب با پروژه معماری خود در لومیون. میتوانید انیمیشن هایی زیبا تولید نمایید