از تری دی مکس تا بازار کار معماران

از تری دی مکس تا بازار کار معماران
چکیده این مطلب : انتشار : ۱۳۹۷/۰۴/۲۸ 823

نرم افزاری که امروزه به یکی از غول های صنعت طراحی تبدیل شده، مانند هر انسان موفق امروزی فراز و نشیب های داشته و سعی و خطاهای بسیاری را در کار انجام داده است.

تاریخچه تری دی مکس  از ساخت انیمیشن تا دنیای معماری

نرم افزاری که امروزه به یکی از غول های صنعت طراحی تبدیل شده، مانند هر انسان موفق امروزی فراز و نشیب های داشته و سعی و خطاهای بسیاری را در کار انجام داده است.

 

اسم های تری دی مکس در گذر زمان

اگر از  دوستانی که سال های سال با این برنامه مشغول بکار هستند سوال بپرسید، بی شک آن را با اسم های مختلف3d smax و شرکت Discret می

شناسند.شاید امروزه دیگر اسمی از discret  در بین این نرم افزار نباشد. در حالی که در گذشته بر روی جلد سی دی های خریده شده این اسم به چشم می خورد.

1990 دنیای طراحی دیجیتال

سالی که دنیای انیمیشن و سینمای هالیوود را تغییر داد.شاید فیلم های زیادی از براد پیت و آنجلینا جولی را دیده باشید که با لباس های فضایی و در نقش های

مختلف از روی ساختمان ها و روی زمین حرکت میکنند.همه اینها از جرقه ظهور تری دی مکس بوده است که خیلی سریع توانست دنیای فیلم سازی آمریکا و

صنعت هالیوود را تحت تاثیر خود قرار دهد.و قطعا در این ماجرا انسان های قوی و برنامه نویس های حرفه ای تلاش کردند.

برای این گروه از متخصصان برنامه نویس، طراح و نابغه های فیزیک دعوت شده بود و حتی افرادی که در شرکت والت دیزنی به طراحی با دست مشغول بودند، و

حالا باید تجربه های خودشان را به ماشین آلات برنامه نویسی شده می دادند.

تیم Gary yost فقط یک هدف داشت.او افراد خلاق را در اطراف خود جمع کرد و به گفته خودش "می خواست دنیای تخیلات را کاملا آزادانه به تصویر بکشد".و به

جرات میتوانم بیان کنم که این جمله او امروزه به واقعیت تبدیل شده است.به طوری که بسیاری از ماشین آلات و طراحی ساختمان ها در این نرم افزار شبیه سازی

می شود و سپس در فیلم های هالیوودی مورد استفاده و بازی قرار می گیرند و بعد از چند سال متوجه ورود آن محصول، ماشین ربات و ... در میان زندگی خودمان

شده ایم.



تری دی مکس به کجا رسیده است؟


شرکتی که پایه و اساس خود را با برنامه نویسان و متخصصان فیزیک شروع کرده و محصول Atari را ایجاد کرده بود و دنیای بسیار زیبا و پرهیجان که افراد زیادی

را به سمت خود جذب کرد و به دنبال متخصص هایی برای اضافه کردن بخش هایی از جمله انیمیشن به نرم افزاربوده اند، و با جلساتی که داشتند Dan silva و

گروهش توافق کردند که برای این بخش همکاری هایی را با انها داشته باشند.

سرانجام تری دی مکس1990

در این تاریخ با همه کش وقوس های فراوان به تری دی داس رسیدند.شاید اگر این نرم افزار را امروز ببینید بیشتر به یک برنامه مالیاتی یا برنامه ای جهت کنترل

مدارات قدرت شبیه است.

این برنامه به قدری خشک و بی روح بود که فقط عده کمی از افراد توانایی یادگیری آن را داشتند.

تاریخچه مکس و انیمیشن

از طریق مدیر شرکت سازندگان و طراحان Biped در مکس یا همان کاراکتر متریک تری دی مکس که نقش مهمی در حرکت ها و موشن کیچر کردن در فیلم های

سینمایی و بازی های کامپیوتری دارد.حال نرم افزار تری دی مکس 2 سیستم انیمیشن را در خود جای داده بود، که هم به صورت افقی و هم با استفاده از تکنولژی

موشن کپچر می توانستند حرکت ها را شبیه سازی کنند.

موشن کپچر چیست؟

اگر فیلم های هالیوود را دیده باشید ، پشت صحنه ها یک شخص لباس کاملا مشکی پوشیده در حالی که تعداد زیادی سنسورها به بدن او

متصل شده ، روی دست، بازو، صورت و ...که با شروع فرمان کارگردان او یک حرکت را انجام می دهد.چه اتفاقی می افتد ؟ سنسورها حرکات را ضبط کرده و به صورت یک فایل خروجی

نمایش میدهند سپس فایلها وارد نرم افزار های سه بعدی مانند تری دی مکس شده و بر روی  Biped تری دی مکس حرکت را انتقال می دهد. که جهت ضبط 

حرکات طبیعی و انیمیشن در فیلم و بازی سازی از آن استفاده میشود 

به این سیستم موشن کپچر می گویند.

کامل شدن نرم افزار تری دی مکس

زمانی که Mellilo یکی از مدیران شرکتی با پسرش Max مشغول گفتگو بود به ناگاه متوجه شدند که کنار هم قرار گرفتن 3d studio و Max جالب بوده و آن را در

میان بگذارند.

Yost در سال 2001 از تیم  Max جدا شده و به دلیل زندگی خانواده اش و علاقه خودش که در زمینه عکاسی بود از شرکت خداحافظی کرد.و در همان سال ایده

های جدید شرکت برآن شده تا سیستم رندرینگ و برنامه نویسی مستقل را بر تری دی مکس اضافه کنند.

تیم طراحی در سال1998 با عنوان THUD یک نرم افزار مدل سازی و رندر بود که از برنامه نویسی گرفته شده بود.

 

 


بعد از گذشت 8 سال تری دی مکس چه شد؟

گروهی که مکس را فقط با دستورات و فرامین کنترل میکردند 3D Dos1 حال این برنامه در اختیار Autodesk بوده و با وجود همایش ها توانسته بود بازتاب

خوبی بین شرکتها و افراد پیدا کنند. و موجی دوباره بر سر گسترش تری دی مکس شروع شد.از طرف Autodesk امتیازاتی را به گروه جدید جهت گسترش آن

دادند.

زمانی که گروه cad مشغول به برنامه نویسی در اتودسک بود، یک تیم قوی مشغول برنامه نویسی بر روی پروژه دوم تری دی داس حظور داشت .در این بین

اتودسک امتیاز شرکت discreet را هم گرفت.و نرم افزار را از چند بخشی بودن جدا کرد و یک پارچه سازی را از پایه روی آن انجام داد.

بزرگترین حامی تری دی مکس که مدیرعامل آن شرکت بود، نقش مهمی در تمام مراحل طراحی و فراز و نشیب های این برنامه داشته است.

انتخاب اسم نرم افزار تری دی مکس

شرکتی که شاید چندین نرم افزار طراحی کرده cad 3D و Syber studio و از ترکیب این دو 3D studio به وجود آمد.و دوباره نیاز به استخدام پرسنل هایی جهت

کامل کار کردن بود تا 3D Dos بر روی ویندوز قابل نصب و اجرا باشد

در سال های 1993-1994 اتودسک توانست 3Dstudio r3 و r4 ارائه دهد.متریال ها_رندرینگ_اسکریپت ها و مطمئنا با این ابزار های به ظاهر ساده همچنان

صنعت فیلم سازی و بازی های کامپیوتری با سرعت به جلو می رفت.چون تمام تکنیک های فیلم به توانایی های تیم حرفه ای اتودسک باز می گشت .

در سال1995 تری دی مکس کامل برروی ویندوز نقل مکان کرد.


Open Gl_Direct 3D

    در سال 1996 چه اتفاقی برای تری دی مکس افتاد؟

بخش های مالتی مدیا به نام Kinetix   هم تغییر کرده بود.و از  MAX4 انیمیشن های تولید شد  

در سال 1999 اتودسک کامل امتیاز discreet  را خرید اما همچنان بعضی از فایل ها در مکس تا سال های سال با discreet  نصب می شد.در همین سال نرم

افزار های دیگری مانند مایا در شرکت alias مایا مشغول طراحی  و گسترش بود و یک رغیب جدی برای تری دی مکس محسوب میشد. تا سال 2003 که تری دی

مکس از discreet 5,6 رو نمایی کرد و Ractor ها را به آن اضافه کرده بود.

اما در ورژن های نهایی مکس قابلیت هایی  چون منتال ری_ساخت خز  و مو_ بخش انیمیشن ریگ و متریال های NOD اضافه شد که بسیار حرفه ای عمل می

کردند و با نام Autodesk تری دی مکس همچنان یکی از پرقدرت ترین ها، مشغول به گسترش دنیای تکنولوژی و طراحی است.

 

 

قدرت امروز تری دی مکس در معماری

در حاظر تری دی مکس یکی از قدرتمند ترین نرم افزار های طراحی معماری و دکوراسیون میباشد و با توانایی در نور پردازی و متریال رندر و انیمیشن سهم بزرگی

از بازار معماری را به خود اختصاص داده است