آیا تری دی مکس را یاد بگیریم یا از اتوکد و تریدی کد استفاده کنیم. یکی از سوالاتی که بسیاری از کاربران میپرسند مانند مقایسه تریدیمکس و لومیون ، رویت با رانیو، مکس با رانیو، و غیره است هدف کاربران این است که بتوانند بهترین نرمافزار را در معماری یک بار برای همیشه یاد بگیرند
اتوکد
بهتر است یا تری دی مکس
آیا تری دی مکس را یاد بگیریم یا از اتوکد
و تریدی کد استفاده کنیم.
یکی
از سوالاتی که بسیاری از کاربران میپرسند مانند مقایسه تریدیمکس و لومیون ،
رویت با رانیو، مکس با رانیو، و غیره است
هدف کاربران این است که بتوانند بهترین نرمافزار را در معماری یک بار برای همیشه یاد بگیرند اما غافل از اینکه بین اتوکد و تری دی مکس ارتباط بسیار خوبی
وجود دارد ، صحبت دو نرمافزار لازم در معماری و کاربردی در معماری است ،مانند اینکه بگوییم کفش واجبتر است یا شلوار ،زمانی که شما در معماری قدم
میگذارید یادگیری اتوکد در حال حاضر از نان شب برای یک معمار و طراح واجبتر است و اینکه در مراحل بعدی نیاز دارید تری دی مکس یا نرمافزارهای دیگر را
ادامه دهید درواقع به برنامهریزی و
هدف شما در معماری مرتبط خواهید بود.
تری دی کد یا تری دی مکس
در چند سال اخیر قابلیتهای سهبعدی اتوکد بسیار بیشتر شده بهطوریکه میتوانید بهراحتی نماهای سهبعدی را از پلانهای دوبعدی اتوکد استخراجکنید اما
نرمافزار تری دی مکس بیس و اساس آن بهصورت طراحی 3 بعدی بوده و برای انیمیشنسازی ساختهشده است. با توجه به قابلیتهای تری دی مکس این برنامه
وارد دنیای معماری شد , و اینکه امروز میتوان با مکس در منزل هم کسب درآمد نمود ،اما نمیتوانید با یادگیری تری دی مکس این انتظار را داشته باشید که
بتوانید پلانهای 2 بعدی معماری را ترسیم کنید.
قدرت
اتوکد و تری دی مکس در موارد مختلف متفاوت است.
2
نرمافزار اتوکد و تری دی مکس درواقع گل سرسبد اتودسک هستند و این دو برنامه جزء
اولین نرمافزارهای کمپانی بوده که به فکر خرید و توسعه آنها بوده است.
زمانی
که از اتوکد صحبت میکنیم یک ترسیم پلان نما ، برش ، اندازهگذاری فاز دو ، و از
قابلیتهای دیگر آن تریدی متریال
و رندر است.
اگر اتوکد تمام این تواناییها را دارد چرا کاربرها بعد از ترسیم پلان با همان اتوکد طراحیهای سهبعدی خودشان را انجام نمیدهند ، و به سراغ برنامههای سهبعدی
دیگر
مانند تری دی مکس ، رویت ،
اسکچاپ کوچ میکنند.
قبل از توضیح اصلی درباره این سؤال بهتر است این نکته را توجه کنید که هر چه اطلاعات نرمافزاری خودتان را در رشتههای معماری و عمران بالا ببرید راحتتر
میتوانید
بازار کار مهندسی را از آن خودتان کنید و یا در ارائه پروژهها به بهترین شکل این
کار را انجام دهید.
در
مقالات قبلی هم توضیح دادهایم که برای یادگیری هیچ محدودیتی برای خودتان قائل
نشوید و همیشه در حال یادگیری برنامهها باشید.
و علت استفاده از تری دی مکس در معماری، این موضوع برمی گرده به ساختار نرمافزار اتوکد، این برنامه به دلیل ساختار برنامهنویسی که برای محیط 2 بعدی و
ترسیم پلان طراحیشده ، بعد از اضافه شدن قابلیت سهبعدی در ورژنهای اولیه ، اتوکد دارای ضعفهای زیادی بوده است و در حال حاضر با توجه بهاضافه شدن
موتور رندر و متریال دهی همچنان با مش
بندی های سنگین ،کاربر دیگر قادر به کار کردن نخواهد بود و این موضوع جزء ضعفهای
اتوکد محسوب نمیشود.
کمپانی
اتودسک به دلیل سیاستهای فروش، قدرت نرمافزارها را به شکلی تقسیم کرده تا کاربرها
از تمام محصولات کمپانی استفاده کنند و از طرف دیگر توانایی مدلسازی ، متریال
،نورپردازی و انیمیشنسازی در نرمافزار تری دی مکس را افزایش داده است به
شکلی که شما قادر خواهید بود حجمهای سنگین با مش بندی و جزئیات زیاد را در محیط تری
دی مکس ایجاد کنید.
قابلیت
اضافه کردن آرشیو آبجکتهای آماده با جزئیات زیاد.
نمایش
طبیعی متر یالها، ایجاد نورپردازی طبیعی و درنهایت رندر واقعی از قدرتهای تری دی
مکس خواهد بود به شکلی که کمتر نرمافزاری را میتوان یافت که علاوه بر هماهنگی
با نرمافزار اتوکد و رویت قابلیت دکوراسیون طراحی نما، آشپزخانه، محوطهسازی و
غیره را داشته باشد.
دکوراسیونهای داخلی و فضاهای ژورنالیستی از قابلیتهای بیحدومرز تری دی مکس در دنیای انیمیشن و معماری بوده به همین دلیل بسیاری از کاربران و
مهندسین معمار بعد از یادگیری اتوکد ترجیح میدهند تا با یادگیری تری دی مکس و انتقال فایل اتوکد به محیط تری دی مکس و ادامه انجام عملیات متریال و
نورپردازی رندر در این برنامه به پروژههای خودشان شکل و ظاهر طبیعی بدهند، پس یک معمار در مرحله اول نیاز دارد اتوکد را یاد گرفته و برای پروژههای 3
بعدی و رندر حرفهای از یکی از نرمافزارهای سهبعدی با توانایی بالا در مدلینگ و رندر مانند نرمافزار تریدیمکس استفاده کند یا در صورت استفاده از تریدیکد
حجم ساختهشده را به محیط مکس انتقال داده و جزئیات مدل
و ادامه کار را درتری دی مکس پایان دهد.
نویسنده مجتبی امیرخانی
معمار و مدرس نرم افزار های معماری
گروه طراحی تری دی خانی
در این محصول شما با نحوه انیمیشن سازی در معماری و ایجاد فضاهایی مانند کوه دریا درخت و انسان های در حال حرکت و ترکیب با پروژه های سه بعدی معماری خود در لومیون. میتوانید انیمیشن هایی زیبا تولید نمایید
در این محصول شما بعد از رندر و خروجی در مرحله پست پروداکشن قرار میگیرید ، با اصول رنگ بندی در فتوشاپ و نحوه ایجاد درخت و انسان و بکگراند.همچنین ایجاد شیت بندی در معماری آشنا خواهید شد.
آموزش کاربردی و فارسی مدل سازی صفر تاصد و رندر ، طراحی نما در اسکچاپ، طراحی آشپزخانه در اسکچاپ .آموزش جامع و کاربردی به صورت پروژه محور.برای رشته های معماری ، اسپید اسکچاپ
در این محصول شما با جادوی مدل سازی داخلی بیرونی و طراحی پارامتریک آشنا شده و همچنین اصول نورپردازی و متریال گذاری تری دی مکس را یاد خواهید گرفت
در این محصول شما بعد از رندر و خروجی در مرحله پست پروداکشن قرار میگیرید ، با اصول رنگ بندی در فتوشاپ و نحوه ایجاد درخت و انسان و بکگراند.همچنین ایجاد شیت بندی در معماری آشنا خواهید شد.