طراحی نما با تری دی مکس

طراحی نما با تری دی مکس
چکیده این مطلب : انتشار : 6096

در ابتدای کار شماحتی اگر بخواهید فقط طراحی نمای ساختمان را نیز یاد بگیرید لازم است تا دستورات کاربردی در تری دی مکس را به‌صورت صحیح و کامل درک نمایید


چرا باید طراحی نما با تری دی مکس را بدانیم


طراحی نما با 3DMAX



یکی از جذاب‌ترین روش‌های کار برای طراحی و معماری ایجاد فضای بیرونی وطراحی پایانی نمای ساختمان هست

 

 به‌دوراز تعصبات معماری وهمینطور معرفی و درک فضا و تئوری‌های معماری که گاهی برای بسیاری ازدانشجویان و معماران در دانشگاه خسته‌کننده بوده است دور می شویم .صحبت‌هایی ازبزرگان معماری مانند شناخت پنج اصل لوکوربوزیه یا اصول طراحی میس وندِ رو و غیره ویادگیری آن‌ها بدون درک صحیح معماری در دانشگاه باعث شده تا بسیاری از دانشجویان آن‌قدراز دنیای معماری فاصله بگیرند و هدفشان فقط خواندن این مطالب به‌صورت سطحی و فقط قبولی در دروس معماری باشد .به هیچ عنوان قصد نداریم کار آنها را کوچک بشماریم ، اما خواندن و اطلاعات حال حاظر از دنیا و سبک لوکوربوزیه و و معماری 100 سال گذشته در دانشگاه ، مانند دانستن اطلاعات از نوار های فلاپی و اولین کارتریج ها و حافظه های کامپیوتر که به اندازه یک خانه بوده و در دروس کامپیوتر دانشگاه تدریس میشود و به هیچ عنوان بدرد دانشجوی کامپیوتر و دنیای تکنولوژی امروز نخواهد خورد ، و مانند یک کتاب تاریخ که از لشکرکشی های نادرشاه افشار و آقا محمد خان قاجار بدانیم در حالی که امروز ما به اطلاعات به روز تری نیازمندیم و در دنیای متفاوت زندگی میکنیم و تاریخ  چقدر خسته کننده خواهد بود .

 

 

به قدری از گذشته آن معماران در کتابهای معماری صحبت می شود که حتی دانشجویان  آن‌ها را بزرگ‌تر از خود و رسیدن به آنها را دست‌نیافتنی احساس می کنند. و هدفشان از یادگیری و شناخت معماران بزرگ شناخت سبک کاری آنها و حفظ کردن آن فقط برای  روز امتحان و قبول شدن در آن درس‌ها بوده است . گاهی در اواسط دانشگاه خودشان را کاملاً تنها و بدون استعداد خواهند دید .  زیرا تمام کتاب‌های آن‌ها از روش‌های فکری و ایجاد سبک‌های معماری نه‌چندان دل‌چسب صدسال گذشته در اروپا و امریکا صحبت می‌شده . و بسیاری از دانشجویان گمان می‌کنند که توانایی انجام بسیاری از طرح‌های معماری را ندارند و بزرگ‌ترین آرزویشان آن باشد که فقط در جایگاه استاد خودشان روزی به طراحی یا تدریس مشغول شوند .  و گاهی هیچ آینده و درآمدی را از این راه نمی‌بینند  و این یک فاجعه است . کمتر دانشگاهی از تکنولوژی های جدید معماری و طراحی دیجیتال یا پارامتریک و یا معماری پایدار و ورود شرکت ها به این عرصه صحبت میکند .اما چرا

همیشه این‌طور نیست . دانشجوی معماری خوش‌فکر چه‌کارهایی را انجام می‌دهد .

 

 

 

مثال دیده ایم بسیاری از آن‌ها و علایق هنری خودشان را برای معماری ایرانی و معماری سنتی آماده کردند این در حالی است که زمانی که یک کارآموز وارد شرکت معماری من می‌شود در اولین فرصت قبل از شروع رده‌های طراحی با آن‌ها کمی صحبت می‌کنم تا بیشتر با خط فکری و روحیات آن‌ها آشنا شویم. جالب اینجاست که بعضی از آن‌ها طراحی‌های سنتی و معماری اسلامی را دوست داشته و با آن ارتباط برقرار می‌کنند ،و بعضی طراحی مدرن و پارامتریک و بعضی هم طراحی کلاسیک

اما متأسفانه هیچ‌گاه در دانشگاه آن‌طور که باید به این سبک از معماری ایرانی و معماران فعال در این عرصه اهمیت داده نشده و فقط از سبک‌های معماری اروپا و امریکا صحبت شده و اساتید دانشگاه هم طبق آموزش‌هایی که خودشان دیده و عدم اطلاعات و درک درست از معماری هیچ‌گاه نمی‌توانند دانشجویان خود را با سبک‌هایی از این معماری آشنا نمایند. بسیاری از آن‌ها با توجه به علایقشان در طراحی نمای ساختمان طرح‌های مدرن و ترکیب آن‌ها با معماری سنتی صحبت می‌کند. و این کمک می‌کند تا ما در تمام بخش‌های کلاس تری دی مکس انیمیشن - نورپردازی مثال‌ها و تمرین‌های خودمان را در بخش معماری سنتی کلید بزنیم و با توجه به گذشته این معماری و ترکیب آن با دنیای مدرن و نمایش سنت‌ها به تفکر مردم امروزی را در نرم‌افزارهای سه‌بعدی مانند تری دی مکس به تصویر بکشیم.

 

 

 

اینکه چگونه می‌توانیم کاربندی‌های ایرانی و طرح‌هایی از مقرنس را در نرم‌افزار مکس ایجاد کنیم . و یا در نورپردازی‌ها با تری دی مکس vray چگونه متریال های سنتی و یا شیشه‌های رنگی را با پرتوهای نوری بسیار زیبا در تری دی مکس و موتور رندر ویری شبیه‌سازی کنیم . وچطور  نمونه‌هایی مانند مسجد نصیر الملک با آن زیبایی هنر رنگ معماری را به تصویر بکشند و با خلاقیت معماری خودشان ترکیب کنند .


 



راستی به این فکر کرده اید . خط فکری شما چیست ؟


در  طراحی نما با 3dmaxچه بخش‌هایی مورد بررسی قرار می‌گیرد

در ابتدای کار شماحتی اگر بخواهید فقط طراحی نمای ساختمان را نیز یاد بگیرید لازم است تا دستورات کاربردی در تری دی مکس را به‌صورت صحیح و کامل درک نمایید ،با توجه به دانش قبلی از طراحی و اسکیس هایی که یاد گرفته‌اید می‌توانید بر روی یک پروژه شروع به کارکنیدپس از طراحی و اسکیس های اولیه به‌راحتی می‌توانیم همه آن‌ها را با ابزارها و دستوراتی که در 3dmax یاد گرفته اید از حالت تصاویر دوبعدی استخراج کرده و حجم‌های سه‌بعدی را تبدیل نماییم


 

 

طراحی پلان نما در تری دی مکس چگونه است

برای طراحی نما در یک دفتر ساختمانی دو اتفاق جالب رخ خواهد داد ،

ابتدا اینکه یک پلان طراحی از همان شروع کار با دفتر طراحی شما کلید خورده و شما از صفر طراحی شکل پلان ورودی‌ها طبقات سازه برق و مکانیک را به عهده خواهید گرفت. در این روش شما و گروه طراحی خودتان بیشترین تأثیر را بر روی طراحی نمای و پلان خود داشته‌اید و به‌اصطلاح هر گلی بزنید به سرخودتان زده‌اید . در این روش دست شما باز است تا از تمام ذوق هنر معماری و ایده‌ها و خلاقیت خودتان استفاده کرده و با توجه به هنر خودتان کارفرما را مجاب نمایید تا این طراحی زیبا را بپذیرد . البته با کنترل هزینه‌ها .

اما روش دوم زمانی که شخص پلان را در یک دفتر طراحی دیگر آماده کرده و یا ساختمان او فاقد پلان نما هست.و بعد از مدتی فیل او یاد هندوستان می‌کند. که من هم باید برای ساختمان نما طراحی کنم. پس از ورود به دفتر کار از شما درخواست طراحی نمای ویلایی آپارتمانی مدرن یا کلاسیک را داشته که گاهی این روش به‌شدت سخت و عذاب‌آور و خسته‌کننده هست.کارهایی که دیگران بدون هیچ فکری برای نما و پلان‌های داخلی تشکیل داده‌اند و چند فضای داخلی را باهم ارتباط داده و درنهایت این کار را به‌عنوان یک پلان طراحی و معماری به کارفرماارائه داده‌اند.شما تنها کاری که می‌توانید انجام دهید یا سکوت کنید و یا بگویید چشم یا آنکه بگویید خیر کار من نیست.

هدف ما در گروه طراحی تری دی خانی ایجاد انگیزه بالا و روحیه تیمی بوده و با آموزش‌های اکادمیک به هنرجویان آن‌ها را برای انجام پروژه‌های چالشی اما ده نماییم .شما با تمام توان خودتان از طراح و ایده و اسکیس و خلاقیتی که دارید به کارفرمای محترم بفهمانید که این کشتی به‌گل‌نشسته‌ی نیمه‌تمام که در مراحل پایانی کار است را چگونه از زیر این ظاهر زشت و بدترکیب نجات خواهید داد.


چطور و با چه نرم‌افزاری شروع به طراحی نما کنیم.

برای شروع کارتان نرم‌افزارهای طراحی سه‌بعدی زیادی وجود خواهد داشت در مقالات قبلی اشاره کردیم که چطور و چگونه نرم‌افزاردلخواه خودتان را در حوزه معماری انتخاب کنید.

طراحی نما و ایده پردازی با تری دی مکس

اگر هدف شما نمایش یک پلان و طراحی نمای کلاسیک یا مدرن هست پیشنهاد می‌کنم با نرم‌افزاری مانند تری دی مکس شروع کنید یادگیری این برنامه به شما این امکان را خواهد داد تا به‌راحتی تمام خطوط و طراحی‌هایی را که به‌اتفاق گروه طراحی خودتان به تصویر کشیده‌اید بتوانید به‌راحتی در داخل محیط نرم‌افزار تری دی مکس مدل‌سازی کرده و جالب‌تر آنکه آن‌ها را بارها و بارها بدون هزینه ویرایش نمایید.

پیشنهاد.

هیچ‌گاه در طراح‌های اولیه از ماکت‌سازی برای ارائه کار استفاده نکنید

در روش ماکت‌سازی ایده اولیه بسیار خوب است. چون از آن برای ارائه یک گروه به کارفرما و آن‌هم در ملاقات اول استفاده نمود.

 

 

اما پیشنهاد می‌کنیم همیشه در ملاقات اول خود برای ارائه کار بهتر با نمایش بیشتر را در اختیار کارفرما قرار دهید تا یک ماکت حجمی ساده و کم ‌هزینه . زیرا هم طرح‌های اولیه بسیار خام دیده می‌شود و هم متریال ها به‌درستی انتخاب‌نشده. و از همه مهم‌تر ما نمی‌خواهیم در همان شروع کار هزینه‌ها را بالا ببریم. پس یک طرح سه‌بعدی می‌تواند کار را به شکل حجمی یا متریال و یا با دلایل در هر مرحله از کار نمایش دهد . ماکت را برای لحظه آخر و ارائه نهایی و گرفتن مبلغ قرارداد می‌توان در نظر گرفت .

شروع کار و طراحی با نرم‌افزاری مانند 3dmax

 

دست یک طراح را بسیار باز گذاشته تا بهترین طرح را انتخاب و همچنین جسارت نشان دادن آن به کارفرما و تغییراتی که از طرف او بابت هزینه‌ها و غیره به ما انتقال داده می‌شود را داشته باشیم و به‌راحتی و بدون دردسر آن‌ها را ویرایش کنیم.


طراحی نمای مدرن و کلاسیک باتری دی مکس.

این نرم‌افزار برای شما هیچ محدودیتی از بابت طراحی ایجاد نمی‌کند مانند یک نقاش که فقط ابزارهای کارخودش را می‌شناسد وارد مرحله طراحی و خط فکری خودخواهید شد. و زمانی که با نرم‌افزار 3dmax-vray و دستورات آن آشنا شوید به‌راحتی قادر خواهید بود تمام طراحی‌های مدرن کلاسیک یا نمارومی محوطه‌سازی و غیره را به‌راحتی انجام داده و بارها آن‌ها را بدون هیچ هزینه‌ای ویرایش نمایید. ما آموزش‌های آن را در سایت قرار داده‌ایم . و حتی در پک آموزش 3dwizard تمام بخش‌های طراحی نما کلاسیک و مدرن را بررسی کرده و با جزییات کامل آن را برای شما عزیزان شرح داده‌ایم

 

تهیه پکیج آموزش تری دی مکس

 

نمایش طراحی با تری دی مکس برای فاز اجرایی

زمانی که شما طراحی را به پایان رساندی وقت آن است که تمام مدل‌سازی انجام‌شده را به‌صورت دتایل های اجرایی در اختیار کارفرما و گروه اجرایی قرار دهید. ازآنجایی‌که در این نرم‌افزار اندازه‌گذاری یک مقدار زمان‌بر بوده آموزش‌های روش اندازه‌گیری در تری دی مکس را برای شما عزیزان قرار داده‌ایم. و اینکه چگونه فایل‌هارا به نرم‌افزار اتوکد وارد کرده و در آنجا بتوانیم اندازه‌گذاری‌ها را مشخص نمایید


آموزش اندازه گذاری با تری دی مکس


آموزش انتقال فایل از اتوکد به مکس


آموزش طراحی نما کلاسیک تری دی مکس

طراحی نما و رندر با 3dmax

در ادامه این مقاله یک آموزش از طراحی نما با تری دی مکس را برای شما اعضای محترم سایت تری دی خانی آماده کرده‌ایم

 

نویسنده . مجتبی امیرخانی

مدرس نرم‌افزارهای طراحی و مشاور  کسب‌وکارهای معماری

www.3dkhani.ir

 


دوستانی که این مطلب را مطالعه کرده اند، از محصولات زیر نیز استقبال کرده اند

Dragon-full-packing

فول پکیج تری دی خانی

مجموعه پکیج های کامل تری دی خانی به همراه هدیه و شرکت در قرعه کشی.

The-object-is-ready-for-3dmax

آبجکت آماده تری دی مکس

در این بسته آموزشی آبجکت های آماده با موضوعات مختلف برای طراحی نمای بیرونی و دکوراسیون داخلی . برای فضاهای مسکونی . اداری . ورزشی . پارک . ساحل . تجاری . پزشکی . و غیره تولید و جکع آوری شده است

Buy-revit-Architecture-Package

خرید پکیج رویت استراکچر

ورود به دنیای حرفه ای مهندسی معماری ، در پکیج جامع رویت revitکه آموزش صفر تاصد این پکیج مخصوص برای ورود به بازار کار معماری میباشد .با پکیج رویت شارپ آموزش صفر تاصد رویت بهترین پکیج رویت پکیج جامع آموزش رویت اگر در یک جمله بخواهیم پکیج revit architecture را برای شما توضیح دهیم .اینگونه بیان میکنیم بدون یادگیری رویت ،معماری شما ناقص خواهد ماند .

نظرات

سیاوش تقوی
۱۴۰۱/۰۴/۰۸
واقعا عالی بود این پکیج استاد
تری دی خانی

سپاس از شما سیاوش عزیز 

محصولات پیشنهادی مرتبط

پکیج آموزش افتر افکت در معماری

پکیج آموزش افتر افکت در معماری

چرا به‌عنوان معمار باید افترافکت را یاد بگیریم . در پاسخ . شما به‌عنوان یک طراح و معمار که در ارائه پروژه‌های معماری می‌توانید قدرت گروه خودتان را در طراحی به بهترین شکل نشان دهید . فرقی نمی‌کند که پروژه معماری شما یک کار دانشجویی باشد و یا پروژه اجرایی یا طرحی از مسابقات معماری ،درهرصورت امروز نیاز بازار کار فراتر از انتظارات یک طرح معماری ساده خواهد بود و شاید فقط با یک رندر ساده مانند قبل نتواند پاسخگوی نیاز یک پروژه حرفه‌ای باشد

خرید پک آموزش vray

خرید پک آموزش vray

در این محصول شما با تخصصی ترین اصول نور پردازی و متریال vray آشنا شده و با تکنیک های این پک آموزشی میتوانید رندر هایی بسیار حرفه ای و بی نظیر ایجاد نمایید

تلفن تماس واتس آپ اینستاگرام تری دی خانی