توهم در رشته عمران و معماری را کنار بگذارید

توهم در رشته عمران و معماری را کنار بگذارید
چکیده این مطلب : انتشار : 11736

جالب اینجاست که خیلی از افراد وارد و حوزه تحصیل در عمران و معماری شدند اما واقعیت این است که هنوز فرق این دو رشته را نمی دانند اما واقعاً این مشکل دانشجو نیست

تفاوت رشته عمران و معماری

 جالب اینجاست که خیلی از افراد وارد و حوزه تحصیل در عمران و معماری شدند اما واقعیت این است که هنوز فرق این دو رشته را نمی دانند

 

اما واقعاً این مشکل دانشجو نیست. عدم مشاوره های صحیح دوران دبیرستان باعث این اتفاق شده است .

 اما چطور؟ زمانی که سطح دانش واطلاعات مربیان را افزایش ندهیم و فکر آنها این باشد که چه زمان افزایش حقوق آنها ثبت خواهد شد و اگر خیلی دلسوز باشند نهایت به این فکر می کنند که در آینده فقط دانشجو تحویل دانشگاه دهند . دیگر بهتر از این هم نخواهدشد .
 

واقعاً یک دانشجو تکلیف خود را در دانشگاه نمی‌داند دروس ترم های بعدی چه خواهد بود  و حوزه کاری و بازار کار را در آینده به درستی نمی شناسد ، حالا به این فکر کنیم که این دانشجو چطور می تواند وارد بازار کار شود یا پروژه را به او تحویل دهید . معلوم است بیکاری در جامعه موج می زند . چرا وقتی فرد وارد رشته معماری یا عمران  شده چیزی از آن نمی داند ، بعضی دانشجو ها ، معماری یا مهندسی معماری یا مرمت , عمران . سازه ، دکوراسیون داخلی ، سد سازی و همه را یکی می دانند. و این یک فاجعه در دانشگاه های کشور است .

 

 نه دوست عزیز هر کدام از  این شاخه ها با یکدیگر فرق میکنند،  کاری به این نداریم که در هر کدام از آنها اگر دکترا هم بگیرید ، اما اطلاعات و دانش نرم افزاری و طراحی خود را بالا نبرید همچنان اندر خم یک کوچه خواهید بود ، و همچنان بیکار در جامعه دنبال یک شغل خواهید بود . 

 

میدانیم که همه این موضوعات را میدانید  . اما به این فکر کن چه اتفاقی میافتد که دانشجو بعد از فارغ التحصیل شدن کارشناسی بعد از چند ماه دوباره در ارشد و بعد دکتری شرکت می کند . و باز هم بیکاری است . چون هیچ هدفی در کار خود ندارد و نمی داند که در نهایت باید چطور به درآمد برسد . پس اگر دوست ندارید سرگردان باشید و رشته خودتان را بیشتر بشناسید پیشنهاد می کنم ادامه مقاله را کامل بخوانید
 

 این اشتباه بزرگ را از گوشتان بیرون کنید ، که کار کجا پیدا می شود جامعه همه بیکار هستند ، یا من شخصی را می شناسم که دکترا گرفته اما کارگری می کند و یا راننده اسنپ شده . واقعاً یک لحظه با خودتان صادق باشید جامعه ما پر از دانشجو است ،  حتی حوصله انجام دادن یک طرح ساده را ندارند و همه در پایان ترم فقط نمره می خواهند تا قبول شوند .

 

 

 اما افرادی در جامعه و دانشگاه جدا از مدرک گرایی به دنبال پیدا کردن راه حل برای پیاده سازی ایده ها و خلاقیت های ذهنی خودشان هستند اما متاسفانه وارد دانشگاهی شده اند که هم از نظر اساتید و هم دانشگاهی ها اصلاً متوجه حرفها و ایده های  آن دختر خانم یا آقا پسر نمی شوند  و آنها در محیطی قرار گرفتند که ایده های ذهنی رخ نمی دهد و هیچ رقابتی بین دانشجو وجود ندارد ، البته تنها در نوع لباس پوشیدن و فرم موها و  رنگ لاک هایشان. و یا اینکه آیا در تولد فلان شخص شرکت کنیم یا نه.
 
 

 از این مورد در جامعه و محیط های کاری هم زیاد دیده می شود . آنها می‌خواهند معماری یا عمران را طور دیگر ببینند ، می‌خواهند طرح ،فضا ،هویت معماری ، را با یک تعریف دوباره و جدید شروع کنند ،اما متاسفانه در فضایی قرار گرفته که از این خبرها نیست ما در این بخش درباره معماری صحبت می‌کنیم اما زمانی که شما وارد این رشته شده اید و می خواهید از آن بدانید چه عملکردی را خواهید داشت اصلاً تفاوت معماری با رشته عمران در چیست .

و درباره عمران چه چیزهایی می دانیم .و یا سوالاتی از این دست

 رابطه عمران و معماری چگونه است

 بازار کار معماری بهتر است یا عمران

 فرق رشته معماری و نقشه کشی در چیست

 تفاوت رشته معماری با مهندسی معماری چیست

 کدام رشته معماری بهتر است

 رشته معماری خوب است یا نه

 زمانی که وارد دانشگاه می شویم همیشه رقابت و بحث های بین رشته های معماری و عمران وجود دارد در حالی که هیچ کدام از این دو گروه آینده خود را نمی دانند و در واقع هیچ اطلاعی از عملکرد خودشان در بازار کار نخواهند داشت .
 

 در واقع عمران و معماری هر دو در یک مسیر برای ایجاد سرپناه و محل زندگی تلاش می کنند اما برای آرامش اولیه و شروع زندگی به یک معمار نیاز داریم و برای آسایش بعدی و استحکام سازه در برابر فشارها و زلزله و عوامل طبیعی به یک مهندس عمران

ورود به رشته معماری و عمران

 زمانی که شما وارد حوزه معماری شوید با توجه به درک فضا شناخت معماری و دنیای اطراف معماری به سبک های گذشته کلاسیک یا مدرن یا پُست مدرن ذهن دانشجو آماده می‌شود برای ایجاد طراحی ، دانشجو می‌تواند در یک خط فکری و نگاه‌های متفاوت به معماری در سبک های خاص شروع به کار کند و  هنر خودش را نمایش دهد .  تعریف ورودی‌ها نورگیرها ،فضای استراحت ، جان پناه ، آشپزخانه، معماری در سبک های خاص شروع می شود ، ارتباطات حرکت نور و صدا ، درخت ها،

 همه اینها می تواند حال و هوای معماری را داشته باشد اما متاسفانه اینها در طرح‌های یک و دو   دانشگاه ، یا طرح نهایی یک معمار خلاصه می شود . و بعد از آن در بازار  کار دیگر هیچ خبری از این طرح ها و ایده ها نخواهد بود و بیشتر خواسته های کارفرما و برآورد هزینه های طراحی تا اجرا در اولویت قرار می گیرد . و این باعث می شود که یک دانشجوی معماری بعد از دانشگاه ، از فضای هنری و دیدگاه معماری فاصله بگیرد و باعث سرخوردگی و گاهی شکست بشود..

 

مانند هنر پیشه ای که دوست دارد در تمام دوران بازیگری خود نقش مورد علاقه خودش را بازی کند اما همیشه باید فیلمنامه نوشته شده را بازی کند .


 

 

 اما رشته عمران چه حرف‌هایی برای گفتن دارد

در واقع شما با شناخت بر روی متریال ها عملکرد و وزن سازه ها که می توان از سازه های فولادی و بتنی باشد ذهن خودتان را درگیر می کنید معماری یک دنیای خارج از عالم مهندسی و بیشتر جنبه های هنری دارد . و اما عمران یک رشته کاملا متفاوت و محاسبات است و با جزئیات از سازه در موقعیت های مختلف روبرو خواهید بود. 

در  واقع دانشجویی که وارد رشته عمران می‌شود باید از لحاظ محاسبات و ریاضیات قوی تر عمل کند ، و کمتر نگاه های هنری به یک سازه دارد و بیشتر بحث محاسبات و مقاومت یک سازه در برابر زلزله و عوامل طبیعی را مورد بررسی قرار می دهد ،اینکه چقدر میلگرد یا متریال را باید در این سازه به کار ببریم تا وزن سازه متعادل باشد و استحکام کافی داشته باشد.
 

 

 به عنوان مثال یک مهندس معمار می گوید من در طراحی خود یک تراس با دهانه  5 متر طراحی کرده ام ، دیگر کار به این ندارم که چگونه ساخته خواهد شد و این وظیفه یک مهندس عمران است که آن را به  واقعیت تبدیل کند . در واقع این حرف ها را معماران  جوان و دانشجوها مطرح می کنند . کسانی که در معماری دستی در کار داشته باشند و با تجربه میدانند که یک طرح فضایی و غیر اجرایی جز اینکه مورد تمسخر قرار بگیرد و در نهایت مهر غیر قابل اجرا بودن را بخورد چیزی نیست .

 

این حرف به این معنی نخواهد بود  که شما ایده های ذهنی و تخیلات خودتان را نشان ندهید . خیر . بلکه برای مسئله ای که طرح کرده اید ابتدا خودتان به راه حل آن فکر کنید و عملیات بعدی و محاسبات سازه را به عهده یک مهندس عمران بگزارید . در واقع رشته عمران باید رویاهای یک مهندس معمار را به به مرحله اجرا بکشاند و یاطرح ها را به واقعیت تبدیل کند .و این بدان معنی نیست که معمار باید دست رو دست بگذارد و فقط تصاویر هنری از خودش بگیرد تا کار تمام شود . 

 

در واقع زمانی می‌توانیم یک پلان معماری را ارزش گذاری کنیم که از نظر سازه ای و توسط گروه عمران و مهندسی سازه بررسی و محاسبه شده باشد در غیر این صورت یک نقاشی محسوب خواهد شد .  مانند طرح‌هایی که دانشجویان معماری در دانشگاه بدون توجه به ستون گذاری ها و سازه ها طراحی می کنند و فقط ایده های ذهنی خودشان را پیاده می‌کنند که بسیاری  از آنها اجرایی نخواهد بود .  معمارانی که توانسته اند خودشان را در بحث نرم افزار های سه بعدی تقویت کنند می توانند به مراتب طرح های قابل قبولی را در بازار کار نیز ارائه دهند .

 

 در واقع پروژه های معماری بعد از طراحی پلان باید توسط مهندس عمران  در نرم‌افزارهای safe و etabs مورد بررسی قرار گیرد
 

 مهندس عمران به این کار ندارد که شما ورودی دستشویی گرفته اید یا نه یا میز غذاخوری کجای خانه قرار می‌گیرد یا راه پله چرا به این شکل قرار گرفته و نورگیرها مرتب نیست و در اولین قدم ، سازه معماری تعریف می‌شود و بعد تیر ریزی ها آرماتورها ستونها و استحکام بنا و موضوعات پیچیده تر که در شهرداری و نظام مهندسی مورد بررسی قرار می گیرد.
 

حالا بیایید به این موضوع فکر کنیم که در نهایت بازار کار معماری بهتر است یا عمران

 

 این که کدام یک بازار کار بهتری دارند . بهتر است به این مسئله نگاه کنیم که این دو رشته چه بازار کاری دارند چون هر دو مانند یک زنجیر به یکدیگر متصل هستند . در واقع زمانی که یک پروژه استارت خورد بعد از معماری نیاز است تا سازه های آن تعریف شود و مهندس عمران و معمار در این پروژه سهم دارند  .

 

اما در نگاهی دیگر می توانیم زیر شاخه های معماری که خودش می‌تواند یک درآمد جداگانه باشد را مورد بررسی قرار دهیم مانند دکوراسیون داخلی ،مرمت، نظارت معماری ،و طراحی ،و غیره که هر کدام از آن ها مانند طراحی و دکوراسیون داخلی را پس از آموزش به عنوان یک منبع درآمد عالی در نظر بگیرید . البته آموزش دکوراسیون داخلی آموزشگاههای آزاد توصیه نمی‌شود چون آموزشگاه ها تئوری طراحی را به صورت ساده انتقال می دهند . بلکه باید در حوزه نرم افزار های طراحی مانند تری دی مکس و نور پردازی ویری نیز حرفه ای شوید . و ایده های ذهنی خودتان را در نرم افزارها به روش اصولی و حرفه‌ای بشناسید و بتوانید در پروژه هایتان از آنها استفاده کنید ، 

 

 

 کدام یک از دو رشته عمران یا معماری بهتر است

این به سلیقه وعلاقه شخص باز می گردد ، اگر  روحیه هنری دارید ،و علاقه مند به ترسیمات روی کاغذ و پیاده سازی ایدها وطرح های ذهنی ، بهتر است به سمت معماری و دنیای طراحی قدم بگذارید . که امروزه معمولا تعداد خانم ها در رشته معماری بسیار زیاد شده است . اما رشته های عمران کمی به خلقیات سخت و مردانه نیاز دارد و خانم ها کمتر به سمت این رشته گرایش دارند . چون یک مهندس عمران باید مشغول پروژه های اجرایی شده و با همه عوامل سازنده ساختمان سر و کله بزند . در حالی که معماری جدا از داشتن سیستم هنری می تواند یک کار گروهی در یک دفتر طراحی باشد . اما برای موفقیت و کسب درآمد در هر گروه 

 

باید روی ایده های نو  واطلاعات کامل در آن حوزه تلاش کنید . نه فقط تمرکز و تکیه به مدرک های دانشگاه .  

 

مجتبی امیرخانی 

 

دوستانی که این مطلب را مطالعه کرده اند، از محصولات زیر نیز استقبال کرده اند

Package-How-to-make-money-in-architecture

پکیج درآمد دلاری در معماری

چطور باید در معماری حقوق و درآمد مناسب داشته باشیم و بتوانیم با کارفرما یا مشتری وارد پروژه و درآمد زایی عالی شویم، در این پکیج عملکرد و تکنیک های حرفه ای معماران آموزش داده شده است

Sketchup-training-package

پکیج آموزش اسکچاپ

آموزش کاربردی و فارسی مدل سازی صفر تاصد و رندر ، طراحی نما در اسکچاپ، طراحی آشپزخانه در اسکچاپ .آموزش جامع و کاربردی به صورت پروژه محور.برای رشته های معماری ، اسپید اسکچاپ

learning-post-production

آموزش کامل پست پروداکشن

در این محصول شما بعد از رندر و خروجی در مرحله پست پروداکشن قرار میگیرید ، با اصول رنگ بندی در فتوشاپ و نحوه ایجاد درخت و انسان و بکگراند.همچنین ایجاد شیت بندی در معماری آشنا خواهید شد.

نظرات

نصیر
۱۳۹۸/۰۳/۳۰
اما واقعا دو گروه عمران و معماری با هم باشن میتونن عالی کار کنن
تری دی خانی

دقیقاً همینطوره . 

محصولات پیشنهادی مرتبط

پکیج آموزش 3d max در معماری

پکیج آموزش 3d max در معماری

در این محصول شما با جادوی مدل سازی داخلی بیرونی و طراحی پارامتریک آشنا شده و همچنین اصول نورپردازی و متریال گذاری تری دی مکس را یاد خواهید گرفت

خرید پکیج رویت استراکچر

خرید پکیج رویت استراکچر

ورود به دنیای حرفه ای مهندسی معماری ، در پکیج جامع رویت revitکه آموزش صفر تاصد این پکیج مخصوص برای ورود به بازار کار معماری میباشد .با پکیج رویت شارپ آموزش صفر تاصد رویت بهترین پکیج رویت پکیج جامع آموزش رویت اگر در یک جمله بخواهیم پکیج revit architecture را برای شما توضیح دهیم .اینگونه بیان میکنیم بدون یادگیری رویت ،معماری شما ناقص خواهد ماند .

تلفن تماس واتس آپ اینستاگرام تری دی خانی