به پست پروداکشن به چشم ژلوفن نگاه نکنید

به پست پروداکشن به چشم ژلوفن نگاه نکنید
چکیده این مطلب : انتشار : 1164

بسیاری از دانشجویان کلمه پست پروداکشن را شنیده‌اند ، گمان می‌کنند می‌توانند با استفاده از پست پروداکشن به تمام آرزوهای خودشان از طراحی و معماری برسند ، درواقع پست پروداکشن عملیاتی که می‌توانیم نهایی شدن کار را نمایش دهیم ،درباره آن مقالاتی را داخل سایت قرار داده‌ایم ، اما این مقاله ، ارتباط پست پروداکشن با ژلوفن در چیست ؟

به پست پروداکشن به چشم ژلوفن نگاه نکنید

مجتبی امیرخانی . معمار و مدرس نرم‌افزارهای معماری


صحبت‌هایی که هر معمار و طراحی باید بداند .

 

همیشه در دوران دانشگاه دقیقه ۹۰ باید طرح‌ها را تحویل دهیم ، انگار دیگر قانون شده . پست پروداکشن پروژه‌های معماری در تور لحظه آخری ،برو ،بزن ،بگیر ،و 


ببند، استاد باید ببینه ، استادم گفته باید این کار را انجام بدم ، وای اگر شیت ها رو عمودی نبندِ نمره نمیده .


 

شیت بندی روی مقوا چطور انجام بدم ؟

 پست پروداکشن هام چی میشه  ، یا اینکه چطور با فتوشاپ شیت بندی های معماری را انجام بدم .

 

چرا فایل‌ها باز نمیشه یا  تحویل عقب افتاد . چقدر این حرف‌ها آشناست. اگر دانشجو یا فارغ التحصل معماری باشی حتماً یکی دو مورد برات پیش اومده .

 

بسیاری از دانشجویان کلمه پست پروداکشن را شنیده‌اند ، گمان می‌کنند می‌توانند با استفاده از پست پروداکشن به تمام آرزوهای خودشان از طراحی و معماری برسند ،


درواقع پست پروداکشن عملیاتی که می‌توانیم نهایی شدن کار را نمایش دهیم ،درباره آن مقالاتی را داخل سایت قرار داده‌ایم ، اما این مقاله ، ارتباط پست پروداکشن با  ژلوفن  در چیست ؟ .

 

 هدف این است که پس از نهایی کردن پروژه ، کار را به‌عنوان یک مسکن لحظه‌ای ،فقط برای نمره به استاد یا کارفرما تحویل ندهیم ،

هدف ما از معماری کردن نمایش هنر و کسب درآمد در آینده است ، اینکه بتوانیم در بازار معماری حرفی برای گفتن داشته باشیم

 

خاطراتی از دوران دانشگاه و تحویل پروژه ، شاید هنوز دانشجو هستی ،یک جور درگیر این جملات ،اما همیشه آخر ماجرا به شیت بندی و پست پروداکشن ختم نخواهد شد .

 

چطور پروژه های معماری خودمان را مدیریت کنیم تا بتوانیم بهترین تحویل پروژه را داشته باشیم

 

درباره پست پروداکشن و پروژه‌های معماری صحبت کرده‌ایم ، بسیاری از دانشجویان معماری گمان می‌کنند که شیت بندی تمام دنیای معماری است .


یعنی اگر هیچ‌چیز هم از معماری بلد نباشیم با یک طرح ساده اما شیت بندی حرفه‌ای یا پست پروداکشن  و ترسیم دیاگرام‌های معماری می‌توانیم کار را به شکل 


عالی به استاد نمایش دهیم تا بتوانیم نمره بگیریم .بله درست است اما نود درصد دانشجوها و معماران حرفه‌ای حتی کوچک‌ترین اصول طراحی و پست 


پروداکشن و همچنین شیت بندی را نمی‌دانند و درواقع شما با چند دستور ساده کار را  شیک بندی کرده‌اید نه شیت بندی .




 قبلاً هم در مقالات توضیح دادیم که پست پروداکشن روی یک پروژه فقط می‌تواند ۲۰% کار شما باشد  و آن‌هم به‌صورت حرفه‌ای ، اما بعضی از افراد می‌خواهند ۹۰ 


درصد کارشان با استفاده از پست پروداکشن تمام شود . و روش‌های غیراصولی که باعث ضعیف شدن کارشان می‌شود را در پروژه‌ها استفاده می‌کنند , رنگ‌ها ، بک‌گراند ، کاراکترها هیچ‌کدام باهم ارتباط ندارد .


  حتی بسیاری افراد یا معمار نما  ، زحمت قرار دادن چند کاراکتر یا پرسوناژ را در کار نمیدهند و مستقیم آن را از تصویر دیگر یا رفرنس کپی می کنند . و یا پروژه و 


طراحی خودشان را با توجه به تصویر رفرنس به شکل کاملاً غیر حرفه ای گسترش میدهند .و کلی هم برای خودشان نوشابه باز میکنند که این طرح را ما زده ایم . فقط سکوت میماند .  


 فرقی نمی‌کند شما از چه پرسوناژهایی برای نهایی کردن کارتان استفاده کرده‌اید،  در هر شکل شما یک طرح دوبعدی را  بزک‌کرده‌اید .


 شاید به جرات بگویم امروزه بیشتر کارهایی که مشاهده می‌کنیم فقط رنگ و لعاب معماری به آن‌ها اضافه‌شده به شکلی که نمی‌توانیم فایل های یک پروژه را 


تشخیص دهیم و کانسپت های کار در پس تعداد زیادی لایه های نور و رنگ مخفی‌شده و با اضافه شدن کاراته درخت گل و چمن سعی در پوشاندن خطاهای 


معماری دارند تا بلکه بتوانم برای لحظه آن را به استاد نمایش در و نمره خود را دریافت کنند. اما بعدازآن چه خواهد شد .




البته این مشکل از طرف دانشجوها نیست . حتی بسیاری از معماران بزرگ و یا به قول خودشان سلبریتی ها معماری هم امروزه کارشان چیزی نیست جز خط و 


خطوط نامفهوم و به قول خودشان معماری مدرن و  متفاوت ، با بزرگنمایی و جمع کردن چند دانشجوی معماری که شاید اطلاعات زیادی از معماری ندارند با بوق و 


کرنا کردن یک کار نامفهوم خودشان . سعی دارند تا پروژه را قیاس کنند با پروژه‌های معماری بزرگ دنیا . و باقی هم برای آن‌ها کف می‌زنند تا تبلیغی باشد برای پر 


کردن جیب مبارک . متأسفانه جامعه معماری ایران با مافیای معماری به سمت نابودی رفته است، نه یک دانشجوی جوان و خلاق معماری . آن‌ها با آموزش‌های 


غیرحرفه‌ای و صحبت‌های تئوری و بی‌فایده و بازی با کلمات  تنها هدفشان فروختن صحبت‌های بی‌فایده و تکراری است ، دانشجویی که  چیزی از صحبت‌های 


آن‌ها متوجه نمی‌شود و گمان می‌کند آن‌ها خیلی می‌دانند ، 





و درنهایت  دانشجو متوجه خواهد شد علاوه بر دانشگاه و شرکت در ماراتون‌های معماری و با هزینه‌های گزاف ،  بازهم نتوانسته هیچ پروژه‌ای را به‌تنهایی و بدون 


ترس به عهده بگیرد و  فقط اسم معماری و تئوری معماری و هنر را به دوش می‌کشد . همه این‌ها از بزک کردن و بزرگ‌نمایی‌های کار بوده  که امروزه در معماری 


ایران به‌وفور یافت می‌شود .



سرنوشت بسیاری از دانشجویانی که با این روش کار خود را پیش برده‌اند چه شده ؟ الآن به کجا رسیده‌اند، یک‌بار هم شده درباره آن‌ها تحقیق کنید 


، آیا با درآمد عالی از معماری در بازار مشغول به کار هستند؟

 

نمی‌خواهیم اینجا مانند بزرگ‌ترها شمارا نصیحت‌کنیم ،  اما درواقع هدفمان این است  واقعیت دنیای معماری را به روی شما بازکنیم ، همین‌طور  واقعیت کسب‌وکار از حرفه اصلی خودتان همان معماری ، و شاید پشت پرده‌هایی از مافیای  معماری .


چه اتفاقاتی می‌تواند باعث کسب درآمد در معماری شود و اینکه شما بعد از دانشگاه چطور وارد بازار کار شوید و بتوانید با یادگیری و درک درست نرم‌افزارهای معماری پروژه‌های خود را به بهترین شکل نزد کارفرما پر زنت کنید


 اما اشتباهات و پست پروداکشن در معماری چیست ؟

 شاید در نگاه اول شیت و پست پروداکشن های شما جذاب باشد اما اشتباهات  بزرگ  را  با پست پروداکشن مخفی کرده‌اید . درواقع کاری را ایجاد کرده که فقط 


برای پلات گرفتن و قرار دادن روی شاسی و نصب در دفتر کارتان مناسب است و به‌هیچ‌عنوان نمی‌توان از دید اجرایی با آن ارتباط برقرار نبود .



این‌طور مثال بزنیم در جامعه امروز بسیاری از خانما با آرایش و می کاپ چهره اصلی خودشان را تغییر می‌دهند به شکلی که بدون آرایش نمی‌توانیم باور کنیم این همان شخص قبلی است . و طنزهایی را که در شبکه‌های اجتماعی می‌خوانیم و اتفاقاتی از فردای عروسی که داماد با دیدن عروس و پاک شدن آرایش پا به فرار گذاشته . درواقع انسان‌ها چهره زیبا را دوست دارند اما چهره واقعی و همیشگی برایشان جذاب‌تر خواهد بود . امیدوارم با این مثال کوتاه مطلب اصلی مقاله را گرفته باشید .

 

 

چطور پست پروداکشن را انجام دهیم ؟


 در ابتدای مقاله صحبت ژلوفن و مسکن برای معماری شده به این دلیل بود که یک طرح در نگاه اول برای مدتی می‌تواند طرح خوب و زیبا دیده شود ،اما یادتان 


باشد پروژه‌ها باید  مرحله اجرا خواهند برسند ،یا یک طرح دانشجویی می‌تواند به‌عنوان یک طرح پیشگام در برنامه‌ریزی‌های شهری در آینده استفاده شود و یا در مسابقات معماری شرکت داده شود .


با این اوضاع شیت بندی پررنگ و لعاب خیلی زود طرح شما به یک زباله‌دانی تبدیل خواهد شد ،


غیر اجرایی بودن آن بعد از چند روز از زیر لایه‌های رنگ بیرون کشیده خواهد شد و اگر این اتفاق چند بار در پروژه‌های شما رخ دهد برای همیشه باید با دنیای طراحی و معماری خداحافظی کنیم .


 چطور پروژه‌های تری دی  را پست پروداکشن کنیم


در مقالات گذشته توضیح داده‌ایم ، بهتر است ابتدا قدرت کارتان را در نرم‌افزارهای تری دی افزایش دهید،

 

سپس باقی کارها را به پست پروداکشن و فتوشاپ محول کنید،  درواقع شما باید ۸۰ درصد کارتان را در نرم‌افزار سه‌بعدی جمع کنید ، لازم است شما یک مدل‌سازی 


درست از نرم‌افزار سه‌بعدی مانند تری دی مکس داشته باشید ،  آموزش‌هایی را در داخل سایت برای شما قرار عزیزان قراردادیم ،همچنین برای یادگیری و کنترل 


رنگ و اضافه کردن پرسوناژها و کالیبراسیون رنگ به فتوشاپ می‌توانید از مراحل آموزش‌های اصولی پست پروداکشن استفاده کنید تا به بهترین شکل بتوانید یک طرح سه‌بعدی را نهایی کنید.



 


به این شکل پروژه‌های معماری شما رنگ و بوی اجرایی شدن را خواهد گرفت و مانند یک مسکن فقط در یک‌لحظه و یک روز مورداستفاده نخواهد بود ، اگر برای نمره می‌خواهید قدم بردارید سعی کنید بازهم بهترین طرح  معماری را ارائه دهید نه سخت‌ترین .



شیت بندی و البته داشتن یک پست پروداکشن زیبا می‌تواند برای شما نمره آور باشد ، اما باید به دوران بعد از دانشگاه فکر کنید از همان اول ذهنتان را برای ایجاد یک پروژه زیبا پرورش دهید ،


 تا می‌توانید بر روی پروژه‌های تری دی  و طرحتان وقت بگذارید و معمارانه آن را طراحی کنید .


 بیست درصد انتخاب رنگ‌ها انتخاب پرسوناژها و همچنین کنترل نور در یک پروژه معماری کافی خواهد بود . اما هوشمندانه و اصولی .


 یک مسکن همیشه برای چند لحظه جوابگو خواهد بود اما درمان می‌توان یک‌عمر خیالتان را راحت کند ،پس اگر برای معماری و آینده برنامه‌ریزی کرده‌اید ، 


پروژه‌های  بعدی‌های خودتان را با تعادل انجام دهید . و درنهایت با یک شیت بندی حرفه‌ای در معماری با خیال راحت پروژه خود را تحویل استاد یا کارفرما دهید .


گروه طراحی تری دی خانی .



مقالات دیگر

 

دوستانی که این مطلب را مطالعه کرده اند، از محصولات زیر نیز استقبال کرده اند

Dragon-full-packing

فول پکیج تری دی خانی

مجموعه پکیج های کامل تری دی خانی به همراه هدیه و شرکت در قرعه کشی.

The-object-is-ready-for-3dmax

آبجکت آماده تری دی مکس

در این بسته آموزشی آبجکت های آماده با موضوعات مختلف برای طراحی نمای بیرونی و دکوراسیون داخلی . برای فضاهای مسکونی . اداری . ورزشی . پارک . ساحل . تجاری . پزشکی . و غیره تولید و جکع آوری شده است

3d max-training-package-in-architecture

پکیج آموزش 3d max در معماری

در این محصول شما با جادوی مدل سازی داخلی بیرونی و طراحی پارامتریک آشنا شده و همچنین اصول نورپردازی و متریال گذاری تری دی مکس را یاد خواهید گرفت

نظرات

محصولات پیشنهادی مرتبط

خرید پک آموزش vray

خرید پک آموزش vray

در این محصول شما با تخصصی ترین اصول نور پردازی و متریال vray آشنا شده و با تکنیک های این پک آموزشی میتوانید رندر هایی بسیار حرفه ای و بی نظیر ایجاد نمایید

آموزش کامل پست پروداکشن

آموزش کامل پست پروداکشن

در این محصول شما بعد از رندر و خروجی در مرحله پست پروداکشن قرار میگیرید ، با اصول رنگ بندی در فتوشاپ و نحوه ایجاد درخت و انسان و بکگراند.همچنین ایجاد شیت بندی در معماری آشنا خواهید شد.

تلفن تماس واتس آپ اینستاگرام تری دی خانی