خیلی از هنرجویان هنگام کار با نرمافزارهای مختلف سه بعدی بزرگترین مشکلی که بعد از نورپردازی یا قبل از آن با آن روبرو هستند درواقع انتقال متر یالها به آبجکتهای نرمافزار هست. یا حتی با نحوه ساخت یک متریال در تریدیمکس و نرمافزارهای دیگر آشنایی ندارند
مجتبی امیرخانی : معمار و مدرس نرم افزار های معماری .
جنس آبجکت یا متریالها
خیلی از هنرجویان هنگام
کار با نرمافزارهای مختلف سه بعدی بزرگترین مشکلی
که بعد از نورپردازی یا قبل از آن با آن روبرو هستند درواقع انتقال متر یالها به
آبجکتهای نرمافزار هست. یا حتی با نحوه ساخت یک متریال در تریدیمکس و نرمافزارهای دیگر آشنایی ندارند.
در این مقاله قصد نداریم
دوباره نحوه ساختن یک متریال در تریدیمکس یا یک متریال صحبت کنیم. در آموزشهای قبلی و حتی پکیج آموزش ویری نیترو
بهصورت کامل
و تکنیکی درباره این موضوع صحبت شده و آموزشهای کاملی را برای ساخت متریالهای
طبیعی به همراه نورپردازی داخلی و بیرونی آماده کردهایم.
اما بسیاری از کاربران تمایل دارند تا با مقدمات ساختن یک متریال در تری دی مکس آشنا شوند که چگونه میتوانند یک تصویر را وارد تریدیمکس کنند.
و با سوالاتی از قبیل نحوه انتقال عکس به تریدیمکس و یا وارد کردن یک عکس یا تصویر در تریدیمکس روبرو شدهاند.
اما قبل از توضیح یک متریال به این نکتههای ساده توجه کنید چون مقدمه و یادگیری این موضوع میتواند کمک بسیار زیادی کند لطفاً اشتباهات کاربری را کنار بگذارید.
نکته اول
به این کلمات دقت کنید یک عکس یعنی تصویری با فرمتهای مختلف.
متریالها در واقع مواد یا رنگهایی هستند که شما با ترکیب کردن آنها خصوصیات یک آبجکت را تعریف میکنید با قرار دادن یک متریال میتوانید جنس آبجکت را به دیگران بفهمانید
نکته دوم
متریالهای محیط را درک کنیم.
شما میتوانید بهعنوان طراح تری دی آرتیست یا یک معمار حرفهای جنس آبجکتهای اطراف خودتان را بهتر احساس کنید.
اینکه یک سنگ چه خصوصیاتی
دارد یا یک شیشه چه رفتارهایی از خودش نشان میدهد . در واقع اینجاست که تفاوت
شما بهعنوان یک تریدیآرتیست و هنرمند
معمار ، با سایر افراد شناخته میشود.
افراد معمولی به راحتی از
کنار یک ساختمان یا از کنار یک درخت یا یک تکه سنگ به راحتی عبور میکنند. آنها
به راحتی ساعتها بر روی آسفالت یا پیادهرو راه
میروند اما هیچکدام به این فکر
نمیکنند که یک آسفالت دانههای ریز سنگها را با یک پوشش مشکی پوشانده است و اگر
نزدیک تر و با دقت بیشتر نگاه کنیم
دانههای ریز در آن دیده میشود.
اگر به تنه یک درخت نگاه کنیم
میتوانیم پوستههای درخت، ترکهای روی آن خزههای ریز روی بدنه درخت را ببینیم.
آشنایی با جدول متریالها برای
تریدیمکس.
اگر دوست دارید بیشتر
درباره این متریالها و خصوصیات هرکدام بدانید جدول متریالها را در سایت تریدیخانی
دنبال کنید و بدانید هرکدام از آنها چه
خصوصیاتی دارند و طبق جدول برای ساختن آن
متریال باید کدام پارامترها را تغییر دهیم و بر روی آن چه مقداری بگذاریم تا در نورپردازیهای
مختلف مانند روز یا
نور شب به یک متریال طبیعی از سنگ، دیوارا، پیادهرو برگ
درختان و غیره برویم. هدف ما در پکیج ویری نیترو این بوده تا قبل از نور
پردازی و رندر به درک واقعی
متریال برسیم و با آموزش های وی ری نیترو به رندر های حرفه ای برسیم.
اما در ادامه صحبت متریالها
که تا حدودی با آن آشنا شدهاید و میدانید که ترکیب و تعریف جنس مدلهای ساخته
شده در نرمافزاری مانند تریدیمکس یا رویت
یا اسکچاب استفاده میشد.
نکته سوم
جذابیت رنگها و نورها بر روی مدلها
درواقع شما بعد از مدلسازی کابینتهای آشپزخانه یا طراحی فضای پزشکی یا ورزشی نیاز دارید تا به آن رنگ و لعاب بدهید تا جذابیت آنها بیشتر شود.
یک مثال:
خانمها میدانند که با
آرایش کردن و استفاده از مواد آرایشی میتوانند رنگ و لعاب پوست را تغییر دهند، درواقع او هنر متریالها و استفاده بر روی صورت را
یاد
گرفته است و باید بدانیم چه نوع رنگ یا متریالی مناسب مدل های ساخته شده ما
خواهد بود و در مرحله دیگر دوست دارید تا پوست صورت شما بهتر و صاف تر
از آنچه که همیشه هست دیده شود در این
حالت از کرمهای ضد چروک استفاده میکنیدیا موقع عکس گرفتن از
برنامههای گوشی ، فیلتر صاف کردن تصویر را
حتماً انتخاب می کنید تا رنگ و لعاب بهتری به صورت شما بدهد، این کار اعتماد بهنفس شما را هم بالا میبرد.
در واقع با این کار مراحل متریال و نور پردازی را انجام داده ایم .
نکته چهارم
انتخاب حقیقت متریال در کنار نورپردازی
منظور از حقیقت یعنی
متریالها همانند آنچه که در طبیعت هستند باید شبیهسازی شوند ، شما بهعنوان یک
طراح تریدیآرتیست ، نباید در رنگهای محیط
دخالت کنید و رنگهای مختلف را کنار هم قرار دهید.
هارمونی رنگها یکی از مهمترین مبحث در پکیج
ویری نیرو خواهد بود که به صورت کامل به آن پرداخته شده است ، در واقع شما باید
محیط را بشناسید
دیوارهای خزه بسته، رطوبت دیوارها، کاشیکاری شکسته، کف پیادهرو
و المانهای شهری، تیر چراغ برق،سطل زباله و همه کنار هم در کنار متریالهای شما و
نورپردازی و تنظیمات و رندر میتواند جلوه نهایی کار را برای یک رندر آماده کند.
زمان آزمون خطا های نرم افزاری به اتمام رسیده
پس به جای اینکه ساعت ها
بدون هدف رو با آزمون خطا روی تنظیمات رندر مشغول باشین از همین حالا درک قوانین
نور رو دنبال کنید . و مرحله به مرحله نور
پردازی و متریال ها در تری دی مکس رو درک کنید . مطمئن باشید با تمرین های اصولی خیلی سریع تر میتونید نتیجه های فوق العاده بگیرین .
گروه طراحی تری دی خانی
موتور رندر کرونا جهت رندر و نور پردازی بر روی تری دی مکس
آموزش کاربردی و فارسی مدل سازی صفر تاصد و رندر ، طراحی نما در اسکچاپ، طراحی آشپزخانه در اسکچاپ .آموزش جامع و کاربردی به صورت پروژه محور.برای رشته های معماری ، اسپید اسکچاپ
پکیج آموزش کابینت ممبران بهترین نرم افزار های طراحی سه بعدی کابینت کدام است آموزش طراحی کابینت با تری دی مکس را چطور شروع کنم آموزش طراحی کابینت کلاسیک ، کابینت ممبران،کابینت مدرن ، کابینت ام دی اف در پکیج طراحی کابینت تری دی خانی قرار داده است آنالیز طراحی کابینت و طرح های قابل اجرا در نرم افزار های سه بعدی کابینت چگونه کابینت ممبران بسازیم ابتدا باید بدانید پکیج طراحی کابینت را چکونه انتخاب کنید در این پکیج آموزشی کابینت ، به شکل کامل به آموزش دو نرم افزار های طراحی سه بعدی به شکل کاملاً پروژه محور ، همراه متریال نور و رندر و مدل های آماده برای طراحی کابینت آشپزخانه پرداخته شده است شاید این سوال برای شما پیش بیاد که در این پکیج آموزشی طراحی سه بعدی کابینت تری دی خانی چه نرم افزارهایی آموزش داده شده است و ما برای یادگیری طراحی کابینت آشپزخانه در این پکیج چه نرم افزار های سه بعدی را آموزش خواهیم دید امروزه پر کاربرد ترین نرم افزار های سه بعدی برای طراحی کابینت در سبک های مدرن و طراحی ممبران یا کابینت کلاسیک دو نرم افزار قدرتمند 3dmax و نرم افزار سه بعدی اسکچاپ می باشد
در این محصول شما با تخصصی ترین اصول نور پردازی و متریال vray آشنا شده و با تکنیک های این پک آموزشی میتوانید رندر هایی بسیار حرفه ای و بی نظیر ایجاد نمایید
در این محصول شما با جادوی مدل سازی داخلی بیرونی و طراحی پارامتریک آشنا شده و همچنین اصول نورپردازی و متریال گذاری تری دی مکس را یاد خواهید گرفت