اگر در یکی از حوزههای مهندسی کار میکنید حتماً با نرمافزار اتوکد آشنایی دارید ،اگر هم با اتوکد کار نکردهاید حداقل اسم این برنامه را مانند فتوشاپ بارها و بارها شنیدهاید، نرمافزاری که در حوزه طراحی 2 بعدی و 3 بعدی یکی از اصلیترین و پایهای ترین نرمافزارهای طراحی در علوم مهندسی میباشد و بدون شک بعد از ورود به یکی از رشتههای مهندسی باید با اتوکد آشنا شوید تا بتوانید بهراحتی پروژههای خودتان را ارائه دهید، باور های اشتباه درباره اتوکد
هشت باور اشتباه درباره اتوکد که مهندسین بی خبرند
اگر
در یکی از حوزههای مهندسی کار میکنید حتماً با نرمافزار اتوکد آشنایی دارید ،اگر
هم با اتوکد کار نکردهاید حداقل اسم این برنامه را مانند فتوشاپ بارها و بارها
شنیدهاید، نرمافزاری که در حوزه طراحی 2 بعدی و 3 بعدی یکی از اصلیترین و پایهای
ترین نرمافزارهای طراحی در علوم مهندسی میباشد و بدون شک بعد از
ورود به یکی از رشتههای مهندسی باید با اتوکد آشنا شوید تا بتوانید بهراحتی پروژههای خودتان را ارائه دهید،
باور های اشتباه درباره اتوکد
اما
چندین باور اشتباه درباره اتوکد در بین مهندسین وجود دارد که دانستن آن باعث میشود
تا دیدگاه شما نسبت به این نرمافزار عوض شده و بتوانید این برنامه
را با نگاه بهتری ببینید و آن را یاد بگیرید.
پس با هم ببینیم چه باور های اشتباهی از اتوکد در بین مهندسین از جمله معمار ها وجود دارد .
باور اشتباه اول
بیان
این جمله ، اتوکد یک نرمافزار راحتی است من یاد گرفتم شما هم بروید زود یاد
بگیرید خیلی به کار میآید، آنچنان سخت نیست ،در اولین قدم یادگیری حتماً
یک مربی
خوب و با تجربه آموزشی و حرفهای را شناسایی کنید ، اتوکد راحت است اما ساده و
بدون دستور نیست.اتوکد با توجه به شاخه و تخصص شما دسته
بندی میشود و بعد هم به اتوکد پیشرفته تبدیل میشود .با نگاه ساده و سطحی در ادامه متوجه خواهید شد که چه رخ خواهد داد .
اشتباه دوم
اتوکد
فقط برای لاین کشیدن است و کاری نمیشود زیاد با آن انجام داد همان باور غلط بالا تبدیل به این فاجعه میشود، اتوکد
علاوه بر لاین،تریدی،حتی
نقشههای محیط UTM پلاگینهای حرفهای طراحی برق و مکانیک را در خود جای میدهد. و یک نرم افزار حرفه ای در دنیا محسوب میشود .
اشتباه سوم
همیشه
باید برای استفاده از اتوکد ترسیم پلانها همهچیز بهصورت دستی ترسیم می شود، بهعنوان
مثال اندازهگیریها به شکل دستی و یکی
یکی ، هنوز 90
درصد کاربرهای اتوکد هیچ اطلاعی از نحوه اندازهگذاری خودکار در این
برنامه ندارند و اگر یک پلان تغییر کند دوباره تمام پارامترهای آن را از اول
ترسیم میکنند و
دوباره اندازهگذاریهای دستی خط به خط را انجام میدهد و این یعنی فاجعه از دست دادن زمان بیش از حد.
اشتباه چهارم
آنها
هیچ فرقی بین ورژنهای قبل و بعد مشاهده نمیکنند و همیشه از همان ابزارها و
دستورات تکراری استفاده میکنند اما همیشه دوست دارند آخرین ورژن ها را نصب کنند ،
اگر
یک نگاه به کاربرهای سیجی یا طراح نرمافزارهای گرافیکی و تریدی بیندازیم متوجه
خواهیم شد که قبل از اینکه شرکت سازنده از ورژن نهایی نرمافزار تریدی
رونمایی
کند کاربرها از چند ماه قبل تواناییهای اضافه شده آن را مورد بحث و بررسی قرار میدهند
اما اکثریت کاربرها و مهندسین کار با اتوکد تنها فقط از 20
درصد اطلاعات اتوکد با
خبر هستند و از آن استفاده میکنند باقی قابلیتها مطمئن در شرکتهای خارجی کاربرد
خواهد داشت .و در ایران متاسفانه در حال خاک
خوردن است .
اشتباه پنجم
فقط
با دستورات کیبوردی آشنا هستند و اگر عملکرد دستور یا موقعیت ابزار را از آنها
سؤال کنید اطلاعی ندارند به عبارتی اگر صفحه کیبورد آنها یک حرف را
تایپ نکند و
یا مشکل داشته باشد در انجام دادن آن دستور ناکام خواهند ماند.در حالیکه یک طراح
ابتدا باید تمام منوها و جای دستورات را در نوار ابزار یاد گرفته
و بعد به سراغ دکمههای کلیدی آن برود یادتان باشد یک ابزار در نوار بالای برنامه تعداد زیادی زیر مجموعه دارد که با روش کلیدی از آنها بیخبر خواهید ماند.
اشتباه ششم
بسیاری
از طراحان و بیشتر جامعه دانشجویان معماری فقط یک کار تکراری را میتوانند انجام
دهند یعنی به هیچ عنوان بعد از یادگیری اتوکد در دانشگاه یا
کلاسهای آموزشی
خودشان دیگر دنبال راهحل دیگری برای انجام آن دستور نخواهد بود به هر دلیلی اگر
آن دستور در یک موقعیت کار نکند هیچ دستور یا
زیرمجموعهای را در اتوکد نمیدانند
که چکار کنند و از دوستان و همکاران میپرسند پس همیشه در حال یادگیری این برنامه
باشید.و روش های مختلف اجرای
دستور در اتوکد را یاد بگیرید
اشتباه هفتم
تریدی
کد را بسیار پیش و پا افتاده میدانند در حالیکه با اتوکد میتوانند بهراحتی تریدیهای
منظم و حرفهای ایجاد کنند و برای نور و رندر از تریدیمکس
کمک بگیرند پس اتوکد فقط برای ترسیم لاین نخواهد بود حتی با اتوکد میتوانند اجسام منحنی و پیچیده و حتی احجام نربز را بهراحتی انجام دهند.
اشتباه هشتم
یکی
از اشتباهات کاربران برای اتوکد این است که اتوکد را یک نرمافزار ساده و آسان میدانند،
ما نمی گوییم که این برنامه سخت و پیچیده است اما یادگیری
صحیح و اصولی آن و استفاده از تمام تواناییهای آن مانند سایر برنامها نیاز به وقت و زمان دارد.
درواقع کاربران اتوکد بعد از یادگیری و ترسیم
لاینها، ترسیم کردن، آفست و ترسیم نما و برش خودشان را طراح خطاب میکنند و بعد
از 3 جلسه یادگیری این
برنامه به خودشان میبالند و از هوش و استعداد خودشان همه جا تعریف میکنند تا اینجا هیچ مشکلی نیست .
مشکل
از جایی شروع میشود که این کاربر با همین تصور و دیدگاه وارد کلاسهای تریدیمکس
و غیره میشود و گمان می کند که این برنامهها هم به همان
شکل دستوری و کلیدی در 3 جلسه میتوانند یاد بگیرند ،و طراحیهای داخلی و خارجی حرفهای ایجاد کنند اما در چند جلسه عکس آن ثابت میشود.
به
این تعداد از دوستان عزیز باید عرض کنم شما اتوکد را یاد نگرفتهاید ،در واقع ماست
مالی کردهاید یا بهصورت ماست مالی شده در حدی که یک پلان دست و پا
شکسته را جمع
کنید به شما انتقال دادهاند و در پایان برای یادگیری این نرمافزار مهندسی بهروش
اصولی اقدام کنید درواقع اتوکد هم مانند سایر برنامهها در
منوهای خودش زیرمجموعه و ابزارهای کاربردی بسیاری دارد .
هر
ساله با ورژنهای جدید قابلیتهای بسیار زیادی به این نرمافزار اضافه میشود آنها
را یاد گرفته و در پروژهها استفاده کنید و متوجه خواهید شد که تایپ
کردن در اتوکد وادیت سخت نیست دستورات جادویی و مخفی در اتوکد که شما را میتواند هزاران متر به جلو پرت کند اصلاً دور از ذهن نیست .
و
انتخاب دایمنشن و برش زدنها بعد از ادیت نقشه سخت نیست و
راهحل ساده دارد و اندازهگذاریها با یک دستورالعمل نمایش داده میشود کم کردن
زمان و
حتی به صورت هوشمند قادر به تغییر پلان خواهد بود و حتی خروجیهای لایهبندی
شده برای نرمافزارهای تریدی دیگر. پس یک بار دیگر برنامه اتوکد خودتان را
باز
کنید و این بار اینطور به آن نگاه کنید . منوهای بالا هر کدام چه زیر مجموعه هایی
دارد و در نوار ابزار و تب های مختلف ابزار های زیادی باز میشود هر کدام از
آنها
کاری را انجام میدهند . پنجره های باز شده اتوکد و پارامتر ها چه هستند . اگر
ابتدای کار کمی پیچیده دیده میشود اما به مراتب میتواند کار و زمان انجام
پروژه
های شما را به یک سوم کاهش دهد .
گروه طراحی تریدیخانی.
مجتبی امیرخانی.
در این محصول شما بعد از رندر و خروجی در مرحله پست پروداکشن قرار میگیرید ، با اصول رنگ بندی در فتوشاپ و نحوه ایجاد درخت و انسان و بکگراند.همچنین ایجاد شیت بندی در معماری آشنا خواهید شد.
در این محصول شما با تخصصی ترین اصول نور پردازی و متریال vray آشنا شده و با تکنیک های این پک آموزشی میتوانید رندر هایی بسیار حرفه ای و بی نظیر ایجاد نمایید
در این بسته آموزشی آبجکت های آماده با موضوعات مختلف برای طراحی نمای بیرونی و دکوراسیون داخلی . برای فضاهای مسکونی . اداری . ورزشی . پارک . ساحل . تجاری . پزشکی . و غیره تولید و جکع آوری شده است
در این محصول شما با تخصصی ترین اصول نور پردازی و متریال vray آشنا شده و با تکنیک های این پک آموزشی میتوانید رندر هایی بسیار حرفه ای و بی نظیر ایجاد نمایید
چرا بهعنوان معمار باید افترافکت را یاد بگیریم . در پاسخ . شما بهعنوان یک طراح و معمار که در ارائه پروژههای معماری میتوانید قدرت گروه خودتان را در طراحی به بهترین شکل نشان دهید . فرقی نمیکند که پروژه معماری شما یک کار دانشجویی باشد و یا پروژه اجرایی یا طرحی از مسابقات معماری ،درهرصورت امروز نیاز بازار کار فراتر از انتظارات یک طرح معماری ساده خواهد بود و شاید فقط با یک رندر ساده مانند قبل نتواند پاسخگوی نیاز یک پروژه حرفهای باشد
بله دقیقاً . موافقم .