اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که با توجه به اینکه رشته معماری و دوران دانشگاه را پشت سر گذاشته اند بزرگترین دغدغه آنها در بازار کار معماری پیدا کردن مشتری و کارفرما می باشد . واقعا چرا در بازار کار معماری به دنبال مشتری و کارفرما میرویم. شاید پرسیدن این سوال بسیار ساده به نظر برسد و در پاسخ باید گفت این لازمه ادامه دادن و بقا در هر کاری خواهد بود.
پنج روش پیدا کردن مشتری در بازار کار معماری
اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی
هستید که با توجه به اینکه رشته معماری و دوران دانشگاه را پشت سر گذاشته اند
بزرگترین دغدغه آنها در بازار
کار معماری
پیدا کردن مشتری و کارفرما می باشد .
واقعا چرا در بازار کار معماری به دنبال مشتری و کارفرما میرویم.
شاید پرسیدن این سوال بسیار ساده به
نظر برسد و در پاسخ باید گفت این لازمه ادامه دادن و بقا در هر کاری خواهد بود.
بدون مشتری در معماری چطور به درآمد برسیم ؟
بدون درآمد چطور رویاهای خودمان را پیدا کنیم و چطور در رشته ای که به آن علاقهمند هستیم ادامه دهیم؟
البته دانشجویان معماری دو دسته هستند .
دسته اول این رشته را فقط یک هنر میدانند و زیاد به دنبال یاد گیری دنیای معماری و نحوه اجرا فکر نمیکنند و در دنیای هنری و احساسی خودشان هستند .
دسته دوم در اولین فرصت به این فکر میکنند که چطور از رشته معماری به
درآمد عالی برسند و رویاپردازی های خودشان را در غالب این رشته انجام میدهند .
در این مقاله قصد داریم 5 نکته حیاتی که در رشته معماری نیاز دارید تا هم به درآمدزایی در این رشته برسید و هم اینکه بتوانید در بین سایر افرادی که در رشته معماری مشغول به کار هستند توانایی های خودتان را به آن ها و مشتریان را نشان دهید.
در مورد اول اینجا صحبت زیادی نداریم فقط شاید دیدگاه آنها اینگونه باشد و هیچ ایرادی در کار نیست .
در واقع آنها معماری را همچنان فقط یک هنر میدانند و به قول خودشان نباید به چشم درآمد به آن نگاه کرد . بله کاملاً درست است . اما چند درصد از این دوستان با این تفکر توانسته اند به زندگی رویایی خودشان برسند . و خب شاید هزینه های آنها از جایی دیگر تامین میشود و نیازی به درآمد زایی از این رشته نداشته باشند . و مطمئنا این صحبت ها فقط به دوران جوانی و بعد از دانشگاه باز میگردد و خیلی از آنها سالها بعد، کاملاً از این رشته فاصله گرفته اند و فقط در رویاهای خودشان فکر میکنند چقدر خوب میشد ، اگر یک معمار حرفه ای بودند. و تنها کاری که از معماری و دنیای هنر یاد گرفته اند پوشیدن لباس های رنگی و عکس گرفتن در میدان نقش جهان اصفهان و یا در مکان های تاریخی دیگر است . و یا طراحی روی دستمال کاغذی و یا برگ های زرد پاییزی ، اما اگر در معماری آینده ای حرفه ای و پولساز میخواهید مسیر درست را انتخاب کنید و بهتر است زیاد احساسی نشوید .
پس اگر به دنبال مشتری و درآمد زایی در معماری هستید این نکات را در کار ها رعایت کنید .
مورد اول
پیدا کردن خودتان در بازار کار معماری
بله ، این یکی از فاکتورهای مهم در بازار کار خواهد بود. این که شما جایگاه فعلی خودتان را بدانید و اینکه انتظار های بیشتر از حد معمول از خودتان یا افراد جامعه نداشته باشید ،این حق یک شخص خواهد بود تا به عنوان کارفرما بخواهد بین افراد مختلف یا طراحان یکی را برای طراحی خانه رویایی خودش انتخاب کند و بابت کار حرفه ی پول پرداخت کند .
بهتر است همان اول یک سوال از خودتان بپرسید !
چرا باید من را انتخاب کند ؟
چه نکته مثبتی را در خودت پیدا کردی که انتظار داری یک شخص وارد دفتر کار شما شود ،یا شماره تلفن شمارا گرفته و با شما تماس بگیرد و بگوید ، میخواهم شما برای من یکخانه زیبا طراحی کنید.
با خودتان صادق باشید ، آیا به توانایی لازم در طراحی و معماری رسیدهاید ،که انتظار دارید تا در رشته معماری یک قرارداد خوب و درآمد خوب داشته باشید؟
مورد دوم
سطح انتظار شما از دفتر معماری چقدر است ؟
این مورد هم شاید ارتباط کمی با
مورد اول داشته باشد ،اما زمانی میتوانیم برای آنیک جواب قانعکننده داشته باشیم
که مورد اول را با خودمان کنار آمده باشیم، در
مورد اول به این نکته میرسیم که
بله من توانایی لازم در طراحی معماری دکوراسیون
داخلی و طراحی نما را دارم می توانم ایدههای ذهنی خودم را در معماری به
بهترین
شکل و حتی با نرمافزارهای طراحی سهبعدی مانند تری دی مکس مدلسازی کنم یا رندر
های زیبا بگیرم و پروژهها را انیمیشن سازی کنم میتوانم تصاویر vr
را بهجای یک رندر معمولی نمایش دهم . حتی میتوانم فیلمهای واقعی از پروژه را با انیمیشن ترکیب کنم .
درواقع اگر نرمافزارهای طراحی در معماری و تری دی
کردن یا رندر را بلد نیستید بهتر است از دنیای معماری خداحافظی کنید . و کسی برای
خط و اسکیس های
شما پولی پرداخت نخواهد کرد . و شاید بهتر باشد از همین امروز آموزش های حرفه ای و قدم به قدم در حوزه طراحی و نرم افزار های معماری را یاد بگیرید .
اما بسیاری از معماران جوان میخواهند تمام طراحیهای را یک شبه خودشان انجام دهند ، و باید بگویم که شما یک مسیر کاملاً اشتباه را طی میکنید .
با این روش فرسودگی در رشته موردعلاقه خود را به ارمغان خواهد آورد ، اتفاقی که دیر یا زود باعث شکست شما در رشته معماری خواهد شد.
اشتباهاتی که اغلب معماران در شروع کار
معماری انجام میدهند
درواقع این اشتباهی
است که بسیاری از معماران جوان انجام میدهند ، آنها زمانی که وارد
بازار کار معماری میشوند و یا برای آنکه بتوانند هرچه سریعتر وارد
بازار کار
معماری شوند ، از طرفی برای درآمدزایی مجبور هستند تا تمام طرحهای کوچک و بزرگ را
بگیرند و آنها را در روزهای مختلف تحویل دهند. درواقع آنها
برای انجام دادن پروژهها
به زمانهای بیشتری نیاز دارند اما مجبورند که کارها را سریع تحویل مشتری دهند ،
با این کار نهتنها فرصت ایده پردازی را ندارند بلکه
کیفیت ارائه کار هم پایین خواهد آمد ، اگر این پروسه را چندین بار تکرار کنند در بازار کار برای خودشان یک خط منفی ترسیم خواهند کرد.
مورد سوم
تبلیغات مناسب برای انتخاب پروژه
ما هدف از تبلیغات را میدانیم
و زمانی که از تبلیغات در معماری صحبت میکنیم منظورمان بوق و کرنا و تبلیغات بنری
نیست هر شرکت میداند که برای اینکه
بتواند مشتری مناسب خودش را داشته باشد باید
تبلیغ کند اگر اینطور نبود امروز شاهد تبلیغات گسترده محصولات بزرگی مانند
سامسونگ و کوکاکولا نبودیم ، اما
تبلیغات محصولات مصرفی با سیستمهای مهندسی و هنری کاملاً فرق دارد .
بزرگترین اشتباهی که میتواند در
رشته طراحی خدمات مهندسی انجام دهیم تبلیغات بنری است ، شاید با خودتان بگویید با
این کار همه شمارا خواهند دید ، خیر
اینطور نیست ، این دیدن فقط به چشم مهندسان و هم رشتههای شما خواهد بود نه افراد متفرقه. حتی اگر بیلبورد را هم ببینند عکسالعملی نشان نخواهند داد .
چرا؟
یک مثال بزنیم
یک نقاش حرفهای چند بیلبورد
تبلیغاتی را انتخاب کرده ، و با عنوان نقاشی خانه رویایی خودتان را به ما
بسپارید گروه طراحی کالر دیزاین را به صورت بنر در
خیابانها نصب کرده است واقعاً روزی چند بار از این نوع طراحیهای بیلبوردی را دیده ایم ؟ و شماره آن را گرفته تا در اولین فرصت با آن تماس بگیرید ؟ شاید هیچ موردی .
اما جالب اینجاست که آن دوست عزیز نقاش ، احساس تبلیغات شرکتهای بزرگ را پیدا کرده
آیا حرف و صحبتهای همکار برای علی آقای نقاش نون آب میشود؟ خیر . پس به درآمد فکر کن و توهم را کنار بگذارید .
آیا شما میخواهید بین همکاران خود تبلیغ کنید؟ یا اینکه در بازار کار معماری درآمد داشته باشید ؟
درواقع این اشتباهی بدتر از قبل خواهد بود
و بیشتر تأثیر منفی خواهد داشت و انتظار دارد شما بهعنوان شخص به تابلو و بیلبورد
او عکسالعمل نشان دهید که
برای شما یک بیلبورد تبلیغات نقاشی ساختمان بههیچعنوان جذاب نخواهد بود.
این اتفاق برای سیستم مهندسی
هم صدق میکند و هیچکسی حاضر نیست خانه ویلایی رویایی خودش را با یک تابلو تبلیغاتی
که در شهر دیگر نصبشده بسپارد ،
و با یک تماس بگوید ، دوست دارم برای من خانه و یا نمای ویلایی زیبا
طراحی کنید دوست عزیز ؛
مورد چهارم
هدفتان
از تبلیغ و کار در معماری چیست
باید هدف خودتان در معماری را درست انتخاب کنید و زمانی که هدف کارتان را مشخص نکردهاید ، باید بگوییم در رویای کودکانه خودت هستی تا بازار کار طراحی و معماری.
درواقع برای گرفتن مشتری ابتدا باید با او ارتباط برقرار کنیم و تا زمانی که این کار را بهدرستی انجام ندادهاید فکر گرفتن مشتری با استفاده از تبلیغات را از ذهن خودتان بیرون کنید .
در سایت تری دی خانی آموزشها و مقالات زیادی را درباره نحوه ارتباط با مشتری یا کارفرما قرار دادهایم .
روزانه مشاورههای زیادی را از شهرهای مختلف برای کسب درآمد از معماری حتی در منزل داشتهایم و آنها با تبلیغ درست توانستهاند ، به درآمدزاییهای عالی برسند . فقط با برنامهریزی و مشاورههای بازار کار معماری .
مورد پنجم
ترس از کارفرما یا مشتری
بسیاری از مهندسین و دانشجویان برای گرفتن یک پروژه و قرارداد معماری دچار ترس و استرس هستند.
فکر میکنند که نمیتوانند از عهده یک پروژه معماری برآیند ، خیلی آبروریزی خواهد شد اگر نتوانم انجامش دهم .
البته این حس مسئولیتپذیری شما جای تحسین
دارد ولی به این نکته فکر کنید قرار نیست بعد از فارغالتحصیلی در دانشگاه همان روز
اول یک پروژه
چالشبرانگیز انتخاب کنید که حتی نحوه ترسیم پلانها و سازه ، پارکینگ
،ستون گذاری ، را نمیدانید چه برسد به اینکه بخواهید فضا و نما و دکوراسیون را به
بهترین شکل تعریف کنید
راهحل چیست و چطور پروژههای معماری را
شروع کنم ؟
راهحل آن است که شما ابتدا خودتان را در
این زمینه با آموزش های مجازی در حوزه طراحی و نرمافزار تقویت کنید و سپس در یک
دفتر طراحی مشغول به کار
شوید و حتی شده به صورت رایگان در یک دفتر به صورت کارآموز کارکنید.
با این روش شما کمکم وارد دنیای معماری و اجرا خواهید شد
. و نحوه گرفتن پروژه و برخورد با مشتری و قراردادهای معماری را یاد خواهید گرفت ،
کارهای
اجرایی را یاد گرفته و هم نحوه
برخورد با یک مشتری را در رشته معماری و هم اینکه توانایی و تسلط ترسیم انواع طرحها
و دکوراسیون داخلی و نما را خواهید
داشت و نکته آخر شناخت شما در بازار کار معماری خواهد بود.
اگر دوست دارید که شمارا در بازار کار معماری بهتر بشناسند برخلاف سایر رشتهها و کار نیاز دارید تا خودتان یک پورتفولیو درست ایجاد کنید ،
آرامآرام بهترین طرحها و ایدههای
خودت را شروع کن و مطمئن باش مشتریهای بیشتری را به دست خواهید آورد اگر تمایل
داری بیشتر با روشهای مشاوره و
برندسازی دفاتر طراحی و معماری آشنا شوید با پشتیبان گروه طراحی تری دی خانی در ارتباط باشید .
مجتبی امیرخانی . معمار مدرس نرمافزارهای معماری .
3dkhani.ir
آموزش کاربردی و فارسی مدل سازی صفر تاصد و رندر ، طراحی نما در اسکچاپ، طراحی آشپزخانه در اسکچاپ .آموزش جامع و کاربردی به صورت پروژه محور.برای رشته های معماری ، اسپید اسکچاپ
چطور باید در معماری حقوق و درآمد مناسب داشته باشیم و بتوانیم با کارفرما یا مشتری وارد پروژه و درآمد زایی عالی شویم، در این پکیج عملکرد و تکنیک های حرفه ای معماران آموزش داده شده است
در این محصول شما با تخصصی ترین اصول نور پردازی و متریال vray آشنا شده و با تکنیک های این پک آموزشی میتوانید رندر هایی بسیار حرفه ای و بی نظیر ایجاد نمایید
در این محصول شما با جادوی مدل سازی داخلی بیرونی و طراحی پارامتریک آشنا شده و همچنین اصول نورپردازی و متریال گذاری تری دی مکس را یاد خواهید گرفت
در این محصول شما با نحوه انیمیشن سازی در معماری و ایجاد فضاهایی مانند کوه دریا درخت و انسان های در حال حرکت و ترکیب با پروژه های سه بعدی معماری خود در لومیون. میتوانید انیمیشن هایی زیبا تولید نمایید
صد در صد . سپاس از شما