متریال دهی در تری دی مکس
متریال
دهی در تری دی مکس ُSlate Material
Editor
روشهای متریال دادن در تری دی مکس
بیشک
یکی از بهترین بخشهای یک پروژه سه بعدی قسمت متریال گذاری و یا انتقال آن به مدل
ها در تری دی مکس میباشد. که جهت انتقال یک بافت یا تکسچر و معرفی یک آبجکت در
پنجره تری دی مکس انجام میگیرد که شخصاً علاقه زیادی به این بخش دارم . باتوجه به زحمتهای زیادی که یک کاربر در بخش
مدلسازی انجام میدهد ، حالا نوبت به قسمت متریال دادن در محیط تری دی مکس میباشد
که تمامی تلاش آن شخص را میتواند در معرض
نمایش قرار دهد. و در یک کلام کار را زنده می کند و حال و هوای طراحی و
محیط کار انجام شده تغییر می نماید.
[
برخی افراد اصطلاح تکسچر را به کار میبرند و برخی متریال. تکسچر به معنای بافت یا
همان تصاویر از چوب و سنگ و سیمان .. که
در کامپیوتر ذخیره نمودهاید میباشد. ]
و
هدف ما در این مقاله آشنا نمودن شما دوستان گرامی با این روش از متریال دهی میباشد و نقل و مکان به یک خانه
بزرگتر و زیبا تر همراه با امکانات جدید (پکیج . گرمایش از کف . پارکت)
پنجره متریال گذاری قدیم و یا پنجره جدید متریال Slate در تری دی مکس
شاید
کاربرانی که در طی سالها با نرمافزار تری دی مکس کار کرده باشند و آموزشهای
مربوط به متریالهای تری دی مکس(3dmax)
را نیز دیده باشید. متوجه خواهید شد که در ورژنهای قبلی این نرمافزارها تنها
همین یک پنجره جهت متریال دهی در تری دی مکس وجود داشته و دیگر هیچ ، و تمامی مراحل ساخت متریال و جابه جایی و
اضافه نمودن برخی خصوصیات به متریال همگی فقط در همین پنجره صورت میگرفت که با
مشکلاتی نیز همراه بوده است. از جمله مشخص نبودن دقیق مسیرهای متریال و حتی پر شدن
پنجره متریالها که خود نیاز به ذخیرهسازی و دوباره شروع کردن متریالها داشته و
حتی کاربرانی که در بخش معماری با آن کار میکردند . دچار سردرگمی در پروژههایی با متریالهای زیاد میشدند
پنجره متریال Slate
Material Editor تری دی مکس
بسیاری
از کاربران جدید تری دی مکس با دیدن این پنجره و شکل ظاهری آن به اشتباه گمان
میکنند که این پنجره پیچیده و سخت به نظر میرسد . در حالی که اصلا اینطور نیست
درواقع
این روش متریال دهی در ورژن 2011 به بعد از آن به محیط تری دی مکس اضافه شده است.
و بسیاری از مشکلات پنجره قبلی متریال ادیتور را برطرف نموده است و با داشتن ظاهری
بسیار زیبا به راحتی میتوان با کمی تمرین آن را فرا گرفت که در سایت 3Dkhani آموزشهای نحوه متریال دهی در
تری دی مکس را با پنجره متریال slate در داخل سایت برای دانلود شما عزیزان قرار دادهایم و حتی شما نیز
میتوانید آموزشهای PDF
رایگان متریال دهی به تری دی مکس را نیز دانلود نمایید.
برای
فراخوانی حالت متریال دهی به صورت slate فقط کافی است که ماوس را بر روی متریال ادیتور برده و کلیک را
پایین نگه دارید که پس از باز شدن زیرمجموعه آن حالت دوم را انتخاب میکنیم که
پنجره slate material editor
میباشد.
البته
مکس پس از نصب متریال ادیتور به صورت پیش فرض بر روی این پنجره باز میشود.
مزایای استفاده از متریال دهی Slate تری دی مکس
اگر
شما قبلاً با محیط تری دی مکس کار کرده باشید متوجه میشوید که هنگام کار با پنجره
قبلی تری دی مکس اگر از چندین متریالها
استفاده کنید همان
گویهای خاکستری پر شده و باید آنها را ذخیره نمایید و دوباره شروع کنید.
اما
جالب اینجاست که در این حالت پنجره متریال slate به هر میزان متریال را میتوانید وارد محیط آن نمود و به راحتی
متریالها و مپهای دلخواه را به یکدیگر پیوند دهید که این حالت نیز به Nod
Bais بودن معروف است.
تمامی
نرمافزارهای حرفهای مانند مایا و یا Nuke و غیره از این روش متریالدهی و پیوند دادن وگره زدن بافتها
استفاده میکنند.
و
دلایل استفاده از این روش این است که میتوان هر بافت یا متریال دلخواه را به هر
قسمت از متریال اختصاصی داده و یا به راحتی جدا نمود و یا یک بافت و یا خصوصیات آن
را به راحتی به متریالهای دیگر پیوند داد.
آموزش پنجره متریال ادیتور (Material Editor)
شما
پس از استفاده از این آموزش متوجه تواناییهای این پنجره متریال دهی تری دی مکس
شده و به راحتی بدون نگرانی میتوانید آن را به کار ببرید و به هر میزان متریال و
بافتها در محیط آن وارد کرده و کنترل نمایید.
به
راحتی گرهها را به یکدیگر ارتباط دهید.
متریال
ها را زوم نمایید.
متریال
موردنظر را سرچ نمایید.
که
به اسمگذاری برای هریک از متریالها میتوانید در صفحه جستجوی این پنجره به راحتی
متریال موردنظر را یافته و ادیت نمایید.
متریالها
را تعویض نماییم.
در
برخی مواقع برایتان پیش آمده که یک متریال بر روی تعدادی آبجکت قرار گرفته و حال
شما احتیاج به یک متریال V Ray و انتقال بر روی آبجکتها دارید، که در این صورت به کمک change
material متریال موردنظر را تعویض و جایگزین قبلی نماییم.
و
شما میتوانید آموزش ویدیویی رایگان درباره متریالها را در سایت (3DKhani.ir) دانلود و یا کتاب آموزش متریال دهی PDF را به صورت رایگان نیز دانلود نمایید.
آموزش کاربردی و فارسی مدل سازی صفر تاصد و رندر ، طراحی نما در اسکچاپ، طراحی آشپزخانه در اسکچاپ .آموزش جامع و کاربردی به صورت پروژه محور.برای رشته های معماری ، اسپید اسکچاپ
موتور رندر کرونا جهت رندر و نور پردازی بر روی تری دی مکس
ورود به دنیای حرفه ای مهندسی معماری ، در پکیج جامع رویت revitکه آموزش صفر تاصد این پکیج مخصوص برای ورود به بازار کار معماری میباشد .با پکیج رویت شارپ آموزش صفر تاصد رویت بهترین پکیج رویت پکیج جامع آموزش رویت اگر در یک جمله بخواهیم پکیج revit architecture را برای شما توضیح دهیم .اینگونه بیان میکنیم بدون یادگیری رویت ،معماری شما ناقص خواهد ماند .
در این محصول شما بعد از رندر و خروجی در مرحله پست پروداکشن قرار میگیرید ، با اصول رنگ بندی در فتوشاپ و نحوه ایجاد درخت و انسان و بکگراند.همچنین ایجاد شیت بندی در معماری آشنا خواهید شد.
در این محصول شما با تخصصی ترین اصول نور پردازی و متریال vray آشنا شده و با تکنیک های این پک آموزشی میتوانید رندر هایی بسیار حرفه ای و بی نظیر ایجاد نمایید