در دورهای که همه دانشجوها و دفترهای طراحی به دنبال نرمافزارهای معماری هستند متأسفانه اشتباهاتی در بین بعضی از هنرجوهای معمار بهوجود آمده که نمیدانند کدام نرمافزارهامربوط به دنیای معماری و کدام یکی مربوط به دنیای طراحی و سیجی است. و باور های اشتباه که در بین معماران از نرم افزار های معماری وجود دارد ،با این حال مقالههای زیادی در این خصوص در وبسایت تریدیخانی قرار دادهایم تا این اشتباه و باور نادرست نرمافزارها و نحوه کاربرد آن را مشخص کنیم، و بعد از یادگیری بتوانیم در مسیر درست از آن کسب درآمد کنیم
هفت باور اشتباه خطرناک از نرمافزارهای معماری
مجتبی امیرخانی . معمار و مدرس نرم افزار های معماری در ایران
در دورهای که همه دانشجوها و دفترهای طراحی به دنبال نرمافزارهای معماری هستند متأسفانه اشتباهاتی در بین بعضی از هنرجوهای
معمار بهوجود آمده که نمیدانند کدام نرمافزارهامربوط به دنیای معماری و کدام یکی مربوط به دنیای طراحی و سیجی است. و باور های
اشتباه که در بین معماران از نرم افزار های معماری وجود دارد ،با این حال مقالههای زیادی در این خصوص در وبسایت تریدیخانی قرار
دادهایم تا این اشتباه و باور نادرست نرمافزارها و نحوه کاربرد آن را مشخص کنیم، و بعد از یادگیری بتوانیم در مسیر درست از آن کسب
درآمد کنیم
در این مقاله قصد داریم چند نرمافزار بسیار جالب که در دنیای معماری تصور نادرست از آن پیدا کردهاند را خدمت شما عزیزان شرح دهیم تا بتوانید راحتتر از آنها استفاده کنید.
البته موارد درآمد زایی و مقایسه نرم افزار ها در مقالات قبلی در وب سایت قرار داده ایم و به صورت کامل و تخصصی درباره آنها بحث کرده ایم اما باور های اشتباه از یادگیری برنامه ها را بررسی خواهیم کرد
نرمافزار اول
آیا آنریل انجین مناسب یک معمار و دنیای معماری هست یا خیر ؟
آنریل انجین یک موتور بازیسازی که در چند سال اخیر در دنیای معماری هم وارد شده است متأسفانه بسیاری از کاربران و معماران فکر میکنند با یادگیری آن میتوانند بهراحتی درآمدزایی را آغاز کنند .
درواقع آنریل انجین جزء نرمافزارهای بسیار کاربردی در بازیهای کامپیوتری قرار میگیرد اما یادگیری آن در بین برنامههای معماری به مراتب سخت و پیچیده خواهد بود. وقتی صحبت از پیچیدگی نرمافزار میشود باید در مرحله اول ببینیم یک معمار و یا طراح چطور میتواند در کمترین زمان ممکن با استفاده از برنامهها یک ارائه درست و حرفهای را به مشتری ارائه دهد تا برای یک مشتری تصمیم کار راحتتر انجام شود
انتظارات نا به جا از آنریل انجین در معماری
آنریل انجین متأسفانه نمیتواند این انتظار را برای معمار برآورده کند زمانی که یک طراح باید برای یادگیری موتور بازی آنریل انجین صرف کند به مراتب بسیار زیاد و پیچیدهتر از نرمافزارهای دیگر خواهد بود درواقع یک معمار بهجای آنکه این وقت و زمان را برای یک ارائه خوب به مشتری صرف کند اگر بر روی بازاریابی و نحوه بیان و راضی کردن یک مشتری وقت بگذارد میتواند بهراحتی با یک برنامه ساده در جذب مشتریهای خودش تواناتر عمل کند ، این وقت و زمان را برای نرمافزارهای حرفهایتر و با آینده بهتر سرمایهگذاری کند .
متأسفانه در این چند سال به دلیل تبلیغات نابهجا متوجه شدیم بسیاری از افراد برنامه آنریل انجین را در دنیای معماری یک برنامه کابردی معرفی کردهاند که باعث از دست دادن وقت و سرمایه بسیاری از دانشجوها شده است و کاربر بعد از چندین ماه تلاش به این نتیجه رسیده است که نمیتواند با استفاده از این برنامه به یک طراحی و ارائه درست برسد و برای یادگیری حرفهای آن باید ماهها وقت بگذارد و همین کار باعث خواهد شد تا از دنیای معماری و طراحی فاصله بگیرد. و دوباره سراغ نرم افزار های دیگر برود . در واقع این شاخه و آن شاخه کردن در بین برنامه ها و دانشجوهای معماری بزرگترین اشتباه آنها خواهد بود و همچنین تبلیغات کاذب باعث بروز ضربه های جبران ناپذیر به معماران و دفتر های معماری شده است . پس هر نرم افزاری نمیتواند برای شما مفید و سازنده باشد .
آموزش راینو برای ایجاد جسمهای نرم
اشتباه بعدی از کاربران و معماران استفاده از راینو، درواقع راینو برای ساخت طلا و جواهر طراحی و ساخته شده است اما به دلیل توانایی در جسمها و استفاده از پلاگینهای قدرتمند آن به سمت دنیای معماری شکل گرفت اما باور اشتباه عموم معمارها بر این است که برای حجمهای نرم مانند پروژههای فولیدنگ نیاز داریم تا حتماً راینو را یاد بگیریم اما باید به این نکته توجه کنیم که تمام نرمافزارهای تریدی توانایی تولید خطوط نرم یا NURBS را دارا هستند وقتی در تریدیمکس و پکیج جادوگر مکس یک فصل از آموزشها به نحوه ترسیم و مدلسازی خطوط NURBS اختصاص داده شده است. و حتی برنامه های اتوکد و رویت و مایا و غیره هم میتوانند این کار را انجام دهند . اما راینو بیس کار را ترسیم nurbs قرار داده . و زمانی کاربر بعد از چند ماه نیاز خودش را درپروژه فولدینک بر طرف کند باز هم متوجه خواهد شد برای سرعت داشتن در یک کار و طراحی داخلی و نما باید به سراغ نرم افزار دیگری کوچ کند که این هم باز یک اشتباه در وقت و زمان خواهد بود .
با این صحبت ها آیا راینو را یاد بگیریم یا خیر .
پاسخ . بله . اگر برای دنیای پارامتریک برنامه ریزی کرده اید پلاگین قدرتمند گراس هاپر در راینو میتواند بسیار بیشتر از هر برنامه ای به شما در این حوزه کمک کند . پس با آموزش کوتاه از راینو و آموزش حرفه از پلاگین گراس هاپر به راحتی میتوانید دنیای حرفه ای را رقم بزنید . اما اگر انتظارات دیگری از این برنامه دارید مانند دکوراسیون داخلی و تصاویر و رندر های ژورنالیستی ، بهتر است نرم افزار های دیگر را هم مقایسه کنید .
فتوشاپ یا افترافکت برای پستپروداکشن
درواقع فتوشاپ و افتر دو برنامه جداگانه با عملکردهای تقریباً مشابه هستند هر نرمافزار را بهصورت جداگانه میتوانیم در دنیای معماری استفاده کنیم در فتوشاپ برای پست پروداکشنها در معماری و ترسیم دیاگرامهای ثابت بر روی تصاویر دو بعدی ،
افترافکت محصول شرکت ادوب به ما این امکان را خواهد داد تا تمام پروژههای معماری خودمان را بهصورت متحرک و ترسیم دیاگرامهای متحرک نمایش دهیم و یا فیلم و انیمشین و تریدیها را با یکدیگر ترکیب کنیم که در پکیج افتر افکت در معماری به آن اشاره شده است و حتی میتوانید نمونه پروژه های انجام شده با افتر افکت در معماری را در وب سایت تری دی خانی مشاهده کنید . اما در فتوشاپ متحرک کردن دیاگرام و ترکیب فیلم امکانپذیر نخواهد بود اما میتوانید شیت بندیهای زیبا را خلق کنید.
مقایسه لومیون با نرمافزارهای تریدی:
درواقع لومیون یک برنامه بسیار زیبا و حرفهای برای دنیای انیمیشنسازی معماری میباشد اما به هیچ عنوان توانایی مدلسازی در حجم ها را نخواهد داشت و شما حتماً در کنار لومیون نیاز دارید تا یک نرمافزار تریدی را هم یاد بگیرید.
سؤالهایی که پرسیده میشود:
لومیون بهتر است یا تریدی مکس
اسکچاپ را یاد بگیریم یا لومیون
با لومیون کار کنیم یا پست پروداکشن.
لومیون یا افترافکت.
لومیون یا آنریل انجین.
درواقع همه موضوعات بالا سؤالهای اشتباه بین کاربرها است که روزانه پرسیده میشود و قصد داشتیم تا بهصورت کوتاه آنها را بیان کنیم.
پس برای انتخاب هر نرم افزار به صورت کامل دقت کنید . و البته یادگیری نرم افزار های مختلف به هیچ عنوان اشکالی ندارد و این شما هستید که با توجه به وقت و زمان و قدرت یادگیری خودتان میتوانید به راحتی با آنها کار کنید .در مقالات آینده شما را بیشتر با موضوعات نرمافزاری آشنا خواهیم کرد پیشنهادات خودتان را برای وب سایت تریدیخانی ارسال کنید.
نویسنده : مجتبی امیرخانی .
معمار و مدرس نرم افزار های معماری
در این محصول شما با تخصصی ترین اصول نور پردازی و متریال vray آشنا شده و با تکنیک های این پک آموزشی میتوانید رندر هایی بسیار حرفه ای و بی نظیر ایجاد نمایید
ورود به دنیای حرفه ای مهندسی معماری ، در پکیج جامع رویت revitکه آموزش صفر تاصد این پکیج مخصوص برای ورود به بازار کار معماری میباشد .با پکیج رویت شارپ آموزش صفر تاصد رویت بهترین پکیج رویت پکیج جامع آموزش رویت اگر در یک جمله بخواهیم پکیج revit architecture را برای شما توضیح دهیم .اینگونه بیان میکنیم بدون یادگیری رویت ،معماری شما ناقص خواهد ماند .
چرا بهعنوان معمار باید افترافکت را یاد بگیریم . در پاسخ . شما بهعنوان یک طراح و معمار که در ارائه پروژههای معماری میتوانید قدرت گروه خودتان را در طراحی به بهترین شکل نشان دهید . فرقی نمیکند که پروژه معماری شما یک کار دانشجویی باشد و یا پروژه اجرایی یا طرحی از مسابقات معماری ،درهرصورت امروز نیاز بازار کار فراتر از انتظارات یک طرح معماری ساده خواهد بود و شاید فقط با یک رندر ساده مانند قبل نتواند پاسخگوی نیاز یک پروژه حرفهای باشد
در این محصول شما با جادوی مدل سازی داخلی بیرونی و طراحی پارامتریک آشنا شده و همچنین اصول نورپردازی و متریال گذاری تری دی مکس را یاد خواهید گرفت
چرا بهعنوان معمار باید افترافکت را یاد بگیریم . در پاسخ . شما بهعنوان یک طراح و معمار که در ارائه پروژههای معماری میتوانید قدرت گروه خودتان را در طراحی به بهترین شکل نشان دهید . فرقی نمیکند که پروژه معماری شما یک کار دانشجویی باشد و یا پروژه اجرایی یا طرحی از مسابقات معماری ،درهرصورت امروز نیاز بازار کار فراتر از انتظارات یک طرح معماری ساده خواهد بود و شاید فقط با یک رندر ساده مانند قبل نتواند پاسخگوی نیاز یک پروژه حرفهای باشد
ممنونم از شما که به ما انرژی میدین .سپاس سپاس