ابتدا قبل از یادگیری نرمافزار موضوعی که باید به آن اهمیت دهید دلیل یادگیری نرمافزار است ، به چه دلیل نیاز دارید که آن را یاد بگیرید. چرا برنامه اتوکد ، چرا تری دی مکس بهتر است . چرا رویت خوب رندر نمیگیرد . راینو یاد بگیرم یا مکس . تری دی مکس بهتر است یا لومیون . کدام نرمافزار معماری بهتر است . یا چه اپلیکیشن هایی برای معماری طراحی شده و بسیاری سؤالات دیگر
ده راهکار جادویی برای یادگیری نرم افزار های معماری
ابتدا قبل از یادگیری نرمافزار موضوعی که بایدبه آن اهمیت دهید دلیل یادگیری نرمافزار است ، به چه دلیل نیاز دارید که آن رایاد بگیرید. چرا برنامه اتوکد ، چرا
تری دی مکس بهتر است . چرا رویت خوب رندر نمیگیرد . ویری یاد بگیرم یا مکس . تری دی مکس بهتر است یا لومیون . کدام نرمافزارمعماری بهتر است . یا چه اپلیکیشن هایی برای معماری طراحی شده و بسیاری سؤالات دیگر
آیا فقط علاقهمند به یادگیری نرمافزار هستید ؟
یا به درآمدزایی در معماری با نرمافزار همفکر کردهاید؟
نرمافزارهای زیادی در حوزه معماری هستندکه میتواند شمارا به درآمد برساند، پس قبل از انتخاب آنها بهترین برنامهای که میتواندهم توانایی شمارا در حوزه معماری افزایش داده وطرح ها و رنگ ها و ارائههای شما راقدرتمندتر کند و هم آنکه در بازار معماری و کسب و کار بتوانید با بسیاری از شرکتهای معماری وارد همکاری شده و اولین درآمدهای طراحی را آغاز کنید
در این مقاله قصد داریم درباره نکاتی که برای شروع یادگیری نرمافزارهای معماری نیاز دارید را مطرح کنیم
چرا به سراغ این مقاله آمدید!
چه ضعفها ای در کار داشتی و یا چه اطلاعاتی از نرمافزار داری و دوست داری هرلحظه دانش نرمافزاری خودت را زیاد کنی ؟
اما ترجیح دادی به سراغ یک مقاله بیایی و روشهای اصولی یادگیری نرمافزارهای معماری را بهتر بشناسی ،اگر فقط از نرمافزارهای معماری صحبت کنیم کمی جناح گرفتهایم اما بهتر است به نکات اصلی آن بپردازیم چطور نرمافزارها را بدون مشکل شروع به یادگیری نمایید . نکات سختی نیست اما خواهش میکنم کمی به مقالهای که میخوانید بیشتر دقت کنید .
نکته اول
شستشوی ذهن هنگام یادگیری نرمافزارهای معماری
بهراستی این دیگر چه نکتهای است !
چرا باید این کار را انجام دهیم ؟
بسیاری از افراد و دانشجوها کار کردن با اتوکد را یاد گرفتند ، و آن را بهعنوان یک نرمافزار پایه شناختهاند ،یعنی بعد از چند جلسه در کلاسهای اتوکد و تعدادی دستورات ساده و یادگیری شورت کات ها (کلیدهای ترکیبی ) شروع به ترسیم لاینها کرده ، و بعد کنترل و چرخش ،و مراحل ترسیم نما .برش .یک نقشه را با استفاده از نرمافزار اتوکد یاد میگیرند ،درواقع نرمافزار اتوکد سادهترین برنامه مهندسی است و یک برنامه بدون چالش البته دنیای وسیعی دارد ولی دانشجویان در حدی که بتوانند یک پلان نما برش در آن ایجاد کنند دیگر بیشتر نمیخواهند .
مشکلی نبوده و کلاسهای اتوکد و آموزشهای آن با موفقیت به اتمام رسیده ، و یک دانشجو دراین لحظه به خودش افتخار میکند که توانسته یک نرمافزار مهندسی مانند اتوکد رایاد بگیرد ، او میتواند نرمافزارهای حرفهایتری را نیز یاد بگیرد این شخص بعد از چند ماه تصمیم میگیرد که نرمافزارهای سهبعدی مانند تری دی مکس را شروع کنند ،شروع یک فاجعه اینجاست .
منظورم از یک فاجعه یادگیری برنامه مکس نیست .
به این دلیل که همان دانشجو که کلاسهای اتوکد را در چند جلسه گذرانده ، و با همان ذهنیت که در تری دی مکس هم میتوانم با چند دستور ساده و شورت کات مدلسازی و نور و رندر را انجام دهم و دیگر تمام .دنیای رندر سلام
اما جالب اینجاست بهقدری در کلاس اتوکد غرقشده که همچنان جناب اتوکد را در وجود مکس جستجو میکند . مثلاینکه یک شخص درگذشته عاشق کسی با خصوصیات اخلاقی خاصی بوده و او در یک رابطه جدید بدون توجه به رفتارها و خصوصیات فرد همچنان گذشتهها
در ذهنش مرور میشود و در وجود او دنبال شخص قبلی است . که او چرا اینجا نمیخندد . او چرا ما من همراه نیست . چرا توجهی به این کارم نمیکند .
اینها درست مانند کلاسهای تری دی مکس و نرمافزارهای مشابه خواهد بود . نرمافزارها هم مانند انسانها . شخصیتهای مختلفی دارند ، بعضیها زود صمیمی میشوند ، بعضیها دیرتر ارتباط برقرار میکنند اما دوستان خوب میمانند. شاید در لحظه اول هنگام شروع یادگیری نرمافزار از او بیزار باشید و محیط آن برایتان غیرقابلتحمل باشد ،اما با مدارا کردن بعد از مدتی عاشق آن خواهید شد.
مثل خیلی از کاربران حرفه ایکه بدون تری دی مکس یک مرده متحرک هستند.
و این یک شوخی نیست .هنگام شروع نرمافزار تری دی مکس و برنامه های سه بعدی و پیچیده ، لطفاً دستورات مسیرها عملکرد و شورت کات ها در اتوکد را هنگام یادگیری کامل فراموش کنید ، تا کلاسهای مکس را با لذت تمام به پایان بگذرانید یکخانه جدید با لوازم جدید به آن عادت کنید .
نکته دوم
محیط کاربری نرمافزار های معماری
محیط کاربری یکی مهمترین عوامل هنگام کار با نرمافزارها است . ویوپورت ها و یا ابزارها در سمت چپ برنامه و بعضی در بالا و بعضی در سمت راست خواهند بود ، حالتهای حرکت چرخش کاملاً متفاوت است .به این نکته توجه کنیم که طراحان و برنامه نویسان نرمافزار در شروع طراحی برنامه به این نکات توجه کردهاند البته در بعضی از نرمافزارها مانند مکس میتوانیم ابزارها و رنگ محیط و بسیاری از گزینهها را بهدلخواه اضافه یا کم کنیم تا مناسب با سیستم کاری خودمان تم ها تعریف شود . اما چطور سریع ابزارها را یاد بگیریم . راهحل بعد از ثبتنام کلاسها بهتر است جلسه اول بدون انجام تمرین فقط با ابزارها بازی کنید ، بدون هیچ کاری ،با محیط .گزینهها.منوها .و غیره .قرار نیست جلسه اول چیزی یاد بگیرید .فقط اجازه دهید ذهنتان این محیط جدید را بپذیرد و شما با نرمافزار و حتی
برعکس باهم ارتباط برقرار کنید.
.
نکته سوم
جزوهنویسی در هنگام یادگیری نرمافزار
یکی از بهترین و بدترین روشهای یادگیری جزوه است ، چطور هم بد هم خوب ،یعنی یک تیغ دولبه است !
اینکه شما چگونه باشید اهل جزوه نویسی یا فقط یادگیری.
جزوه نوشتن باشید خیلی عالی است اما اینکه چطور دستورات را بنویسیم مهم است ، اگر در کلاس آموزشی میرویم چطور نکته برداری کنیم اما به درس و آموزش هم گوش دهیم،
پنج ضعف اسای در معمار های جوان
یکی از مهم ترین و حیاتیترین نکات هنگام یادگیری نرمافزارها خواهد بود،
با توجه به اینکه کلاسهای زیادی را برای کارآموزان گذاشتهام ، تمام افراد که فقط عنوان دستورات را نوشته و با یک فلش عملکرد آن را مینویسند موفقتر بودهاند،و معمولاً کسانی که تمام دستورات و ریز دستور و حتی مقدار عدد و پارامترها و شکل آنها را با یکرنگ دیگر و حتی گاهی اندازه پنجره بازشده را نقاشی می کشند و حتی موضوع درس تمام نشده سریع میگویند بگویید بنویسیم . به راحتی نمی توانند با نرمافزاری مانند تری دی مکس ارتباط برقرار کنند . چون تمام ذهن و وقتشان را فقط بر روی جزوه نویسی در کلاس و آموزش گذرانده اند
نکته چهارم
حضور مداوم در کلاسهای آموزشی معماری و نرمافزارها
حضور مداوم در کلاسهای آموزشی و وقت گذاشتن بابرنامه ریزی می تواند بهترین نتیجه را بدهد ، این که شما هم به مهمانی ،هم به دورهمی ،هم دانشگاه و پروژه ها ، ساخت ماکت، استراحت ،کار کردن ،توجه کنید و در پایان بدون تمرین کلاسها و توجه به نرمافزارها به رختخواب بروید و فردا همین روال را تکرار کنید بههیچوجه نتیجهبخش نخواهد بود ، و برای شروع یادگیری نرمافزارهای مهندسی و یا تری دی مکس انیمیشن . رویت و راینو یا برنامه های دیگر باید از یک سری چیزهای خوب بگذرید . یکی از رمزهای موفقیت در معماری و یادگیری نرمافزارها خواهد بود
نکته پنجم
تمرین تمرین تمرین
این یکی را نگویید .حوصله این کار را ندارم !
جمله ای که از بعضی از دانشجوها شنیدم .کلاسها را مرتب حضور پیدا میکنند ،اما هیچ تمرینی انجام نمیدهند .پاسخهایی که دریافت می کنیم جالب است .مهمانی بودم ،با دوستانم مسافرت بودم ،باور کن استاد دانشگاه هم کلی کار و پروژه برای طرحهای ۳ و ۲ داده است، ماکت سازی ،و سایت پلان مونده . باشه فردا تمرین می کنم.
چرا اینقدر تمرین مهم است ؟
اگر واقعاً میخواهی وارد دنیای معماری شوی و در آینده حرفی برای گفتن داشته باشی . بهجای وقت صرف کردن روی ایده های دانشگاه و ماکت سازی که 1.5 نمره داره . میتونی قید اون نمره رو بزنی و وقت خودت رو برای چیزی بزاری که در آینده در بازار کار با اون درآمد داشته باشی . گرفتن نمره 20 و 15 در طراحی هیچ فرقی در یادگیری و حرفه آینده شما نخواهد داشت دوست من . پس تمام وقت خودتان را برای دانشگاه هدر ندهید و نرمافزارهای کاربردی در معماری را جدی بگیر
حتی اگر کلاسهای موسیقی هم رفته باشید بعد از کلاس نیاز دارید تا نت ها را تمرین کنید. ذهن شما در همان روز و بعد از جلسه بهترین لحظه برای یادگیری و تمرین نرمافزار خواهد بود خودتان را به چالش بکشید ،تمرین ها را سختتر کنید ، از نرمافزارها و یادگیری آنها فرار نکنید .
برای یادگیری و روبروی با مشکلات به درون آن نفوذ کنید. از هیچچیز نترسید . تمرین یکی از این راهها خواهد بود ، بعد از چند بار تکرار دستورات در ذهن شما نقش میبندد و دیگر نیاز ندارید که هر بار به جزوههای خودتان مراجعه کنید.
به دنبال تمرینهای سخت باشید تا به چالش بیفتید . تا نتوانید آن را انجام دهید و بعد شروع به پرسیدن کنید . انقدر این کار را انجام دهید تا یاد بگیرید .
نکته ششم
واقع بین باشید در هنگام یادگیری نرمافزار
قرار نیست در همان جلسات اول حرفه ای شوید ، نرمافزارهای مهندسی و برنامه های سی جی و طراحی نیاز به زمان دارند تا کامل بتوانیم آنها را یاد بگیریم ، این که شما در چند جلسه چیزی را یاد نگرفته کاملا طبیعی است ، به همین دلیل گفتیم که با برنامههایی مانند اتوکد آن را مقایسه نکنید، برنامه های چند مرحله ای ابتدا نیاز دارد تا کمی دستورات آنها را بشناسیم و نحوه عملکرد آنها را یاد بگیرید پس عجله نکنید تمرین ها را انجام دهید حتی اگر اشتباه است باز هم آنها را انجام دهید و چند بار تکرار کنید تا بتوانید نقاط ضعف خود را در هنگام طراحی با نرمافزار یاد بگیرید ،
اگر جای ابزار ها و دستورات را فراموش کرده اید دوباره آنها را بپرسید از طرحهای معماری و دکوراسیون داخلی با ساده ترین دستورات نرمافزاری استفاده کنید . برای تمرین دنبال ایده نباشد . هر کاری و هر طرحی را به عنوان تمرین انجام دهید که در پایان کار متوجه می شوید که چقدر راحت توانستید یک پروژه را انجام دهید
نکته هفتم
سطح یادگیری خودتان را بشناسید و هر بار آن را بهتر کنید
همیشه در کلاسها و دوره های تری دی مکس کسی هست که یادگیری و پشتکار بهتری دارد و در عوض شخصی هم مشغله کاری بیشتری دارد و تمرین ها را کمتر انجام می دهد ، این دلیل برعدم یادگیری حافظه و هوش اشخاص نمی باشد و همه هنرجوها میتوانند در یک سطح قرارگیرند ،
هیچگاه خودتان را با بهترین شخص در کلاس مقایسه نکنید. فقط به خودتان فکر کنید و تصمیمی که گرفته اید و می خواهید نرمافزارهارا یاد بگیرید . برنامه های
مانند مکس ،رویت، راینو و خیلی از نرمافزارهای مهندسی نیاز دارند تا برای آنها زمان بگذارید ،
به این فکر نکنید که اتوکد را چهار جلسه ای یاد گرفتم اما مکس را هنوز نفهمیدم پس خیلی سخت است یا من هوش پایینی دارم به هیچ عنوان بعد از چند جلسه اگر متوجه نشدید فکر نکنید که کار شما نیست آن را یاد بگیرید . دوباره بلند شوید . پس با همه وجود برای آن وقت بگذارید و خواسته های خودتان بجنگید و مطمئن باشید که آرام آرام در این مسیر جواب خواهید گرفت .
حواستان باشد برنامه تری دی مکس نیاز دارد تا آرام آرام وارد ذهن شود ..
نکته هشتم
از تکنولوژی ها برای یادگیری نرمافزار استفاده کنید
برای یادگیری نیاز نیست حتما در کلاس حضوری شرکت کنید ، امروز چیزی به نام اینترنت همه جا هست که تمام مشکلات نرمافزاری را حل کرده، گوشی های موبایل فقط برای وقت گذراندن در تلگرام و اینستاگرام نخواهد بود میتوانید از آپارات یوتیوب آموزش های دلخواه را پیدا کنید ،
به عنوان مثال برای آموزش دستور SWEEP در تری دی مکس فقط کافی است در گوگل سرچ کنید ،آموزش SWEEP در تری دی مکس و آموزش های بسیاری
پیدا خواهد شد ،به راحتی می توانید دستورات را یاد بگیرید و یا می توانید از پکیج های آموزشی معتبر و محصولات ویدیویی استفاده کنید تا هر ساعت از شبانه روز در صورت تمایل مانند یک کلاس مجازی از آنها بهره ببرید .
نکته دهم
تبادل نظر و بحث های گروهی نرمافزارها
یکی از بهترین روش های یادگیری برنامه های کاربردی و نرمافزار مهندسی ،بحث کردن با افراد متخصص در آن حوزه می باشد زمانی که مشغول به یادگیری نرمافزار تری دی مکس بودم با آن که در آن زمان منابع آموزشی نبود ،کتاب های خوب در این حوزه بسیار کم بوده و یا پک های آموزش نرمافزارهای معماری فارسی در کار نبود . و یا هیچ منبع معتبر و آموزش اصولی در کار نبود .
با اینترنت کم سرعت در بحث ها و فرومهای سایت ها شرکت می کردیم و این کار باعث میشد تا بتوانم مشکلات و سوالاتی که در ذهن کاربران دیگر به وجود آمده و با آن رو به رو شده اند را متوجه شویم ، اینکه چطور می توانم آنها را حل کنم پس توصیه می کنم در بحث های گروهی شرکت کنید .
امروز تلگرام و اینستاگرام و حتی انواع پکیج ها به راحتی در اختیار شما خواهد بود و افراد متخصص در این حوزه و سایتهای معتبر و حتی و گروهها و کانالها را پیدا کرده و در این زمینه از آنها کمک بگیرید .
تا جایی که میتوانید در دنیای مهندسی و حرفه ای خودتان را با نرمافزارها و تکنولوژی نزدیک کنید.اپلیکیشن های معماری اندروید و IOS را زیر و رو کنید . نصب کنید و استفاده کنید . حتی اگر قرار است مبلغی پرداخت کنید این کار را انجام دهید. هم از صاحب اثر حمایت کرده اید و هم اطلاعات بسیار ارزشمند در حوزه معماری کسب کرده اید . دیگر دنیای معماری اسکیس نمی خواهد . طراحی فقط پلان نما برش و حجم و تعرف فضا نخواهد بود . معماری فقط دانستن تئوری ها نخواهد بود . امروز نیاز بازار کار معماری در یادگیری بالا و در دانش نرم افزاری است . اگر به دنبال درآمد در این حوزه هستید . پس از همین حالا شروع کنید .
مجتبی امیرخانی . معمار و مدرس نرم افزار های معماری .
تری دی خانی
در این محصول شما بعد از رندر و خروجی در مرحله پست پروداکشن قرار میگیرید ، با اصول رنگ بندی در فتوشاپ و نحوه ایجاد درخت و انسان و بکگراند.همچنین ایجاد شیت بندی در معماری آشنا خواهید شد.
در این محصول شما با نحوه انیمیشن سازی در معماری و ایجاد فضاهایی مانند کوه دریا درخت و انسان های در حال حرکت و ترکیب با پروژه های سه بعدی معماری خود در لومیون. میتوانید انیمیشن هایی زیبا تولید نمایید
در این محصول شما با جادوی مدل سازی داخلی بیرونی و طراحی پارامتریک آشنا شده و همچنین اصول نورپردازی و متریال گذاری تری دی مکس را یاد خواهید گرفت
در این محصول شما با جادوی مدل سازی داخلی بیرونی و طراحی پارامتریک آشنا شده و همچنین اصول نورپردازی و متریال گذاری تری دی مکس را یاد خواهید گرفت
در این محصول شما با نحوه انیمیشن سازی در معماری و ایجاد فضاهایی مانند کوه دریا درخت و انسان های در حال حرکت و ترکیب با پروژه های سه بعدی معماری خود در لومیون. میتوانید انیمیشن هایی زیبا تولید نمایید