معماری دیجیتال و دنیای بدون مرز در طراحی معماری

معماری دیجیتال و دنیای بدون مرز در طراحی معماری
چکیده این مطلب : انتشار : 8096

روشی که شما در طراحی خود به جای ایده پردازی و ساعت ها آزمون و خطا و استفاده از قلم و کاغذ و پیاده کردن اسکیس ها طراحی بر روی آن.فقط با استفاده از نرم افزار های طراحی و پارامتریک و تعریف خواسته های خود به عنوان معمار می توانید طرح و ایده خود را به صورت اتفاقی و در اشکال غیر قابل پیش بینی مشاهده کنید



معماری دیجیتال و دنیای بدون مرز در طراحی معماری

معماری دیجیتال چیست

معماری دیجیتال و استفاده از ایده های ذهنی و کاغذی و حرکت آنها به سمت دنیای صفر و یک. فناوری دیجیتال دنیای بدون مرز معماری و درهم شکستن تفکر و خلق ایده های نو در معماران 


روشی که شما در طراحی خود به جای ایده پردازی و ساعت ها آزمون و خطا و استفاده از قلم و کاغذ و پیاده کردن اسکیس ها طراحی  بر روی آن.فقط  با استفاده از نرم افزار های طراحی و پارامتریک و تعریف خواسته های خود به عنوان معمار می توانید طرح و ایده خود را به صورت اتفاقی و در اشکال غیر قابل پیش بینی مشاهده کنید . البته منظور از نرم افزار های پارامتریک برنامه های سه بعدی مانند تری دی مکس و اسکچاپ یا راینو به تنهایی نبوده بلکه پلاگین هایی که بر روی این برنامه ها نصب شده و شما را قادر به طراحی به روشی کاملا دیجیتالی خواهد نمود .

 چرا معماری دیجیتال


و دلیل نام گذاری طراحی پارامتریک بر این اساس بوده که شما با تغییر اعداد و پارامتر ها سر و کار داشته تا یک طرح سه بعدی را در خروجی کار خود مشاهده کنید . و این دنیای بدون مرز در محیط نرم افزار های طراحی و پارامتریک و تعریف الگوریتم ها قابل انجام است که به معماری دیجیتال نیز شناخته شده است .


در معماری دیجیتال چه اتفاقی میافتد .

 فضایی که حتی یک معمار از لحظه بعد از آن نیز بی خبر است. یک معمار زمینه‌های اولیه طراحی و الگوریتم های پیچیده ریاضی را با منطق معماری خود آماده می کند اما نتیجه نهایی را کدهای صفر و یک رقم می‌زنند تا ایده‌های یک انسان به شکل یک حجم تو در تو و در هم تنیده با یک ساختاردیجیتالی شکل بگیرد.  امروز معماری دیجیتال رابیشتر در کارهای بعضی معماران بزرگ دنیا و شرکت های معماری می بینیم و شرکتهایی که آینده معماری را درهم خواهند شکست . اگر شما هم می خواهید وارد دنیای دیجیتال شوید و از این سیستم عقب نمانید تا انتهای مقاله معماری دیجیتال با ما همراه باشد . اما بیایید کمی درباره ی معماری پارامتریک صحبت کنیم و بخش های مختلف آن را بررسی کنیم



چرا طراحی پارامتریک جذاب است؟


آینده معماری دیجیتال به کدام سمت خواهد رفت

 دنیای پولساز در آینده ای نزدیک  و شاید همین حالا ، اگر بخواهیم درمعماری آینده نگاهی داشته باشیم شاید به جرات بتوان گفت از همین حالا روی یکی از مواردی که باید سرمایه گذاری کنید و برای یادگیری آن وقت بگذارید روش طراحی و کاردر دنیای معماری دیجیتال خواهد بود. عمر دنیای دیجیتالی شدن صد سالی است که می گذرد اما معماری شاید  چند دهه است در این کلمه دیجیتال ترکیب شده و روز به روز آشنایی این دو بخش با یکدیگر بیشتر خواهد شد . بیایید اینطوربیان کنیم   ما انسانها سوپرایز وغافلگیر شدن را دوست داریم ، اگر روزی شخصی باعث شود که یک روز زیبا برای ما خلق شود و با خاطرات  و لحظه های لذت بخش،  دوست داریم با او بیشتر وقت بگذارنیم و ارتباط داشته باشیم . دنیای معماری دیجیتال هم به همین شکل خواهد بود . شاید هر طراح از یک لحظه بعد از تغییر پارامتر ها بی خبر باشد .

 

 

معماری دیجیتال و معماری ایرانی

 جدا از کشوری که در آن زندگی می کنیم و با قدمت چند هزار ساله ،ا امروز در کدام سکوی موفقیت از دنیای معماری ایستاده ایم . آیا در دنیا دیده می شویم ؟ سخت خواهد بود زمانی که از معماری خودمان حرفی برای گفتن نداشته باشیم در حالی که دنیای معماری به سمت دیجیتالی شدن رفته و ما هم به عنوان معماران جوان در این موج همراه شده ایم اما به خاطر بیاوریم که ما یک  ریشه ای داریم و اگر قرار است در این مسیر با دنیای دیجیتال همگام باشیم پس معماری گذشته خودمان از فرهنگ ایرانی را فراموش نکنیم و آن را با دنیای دیجیتال درگیر کنیم ایده های ذهنی خودمان را پیاده کنیم خلاق باشیم و در شروع گام نهایت تلاش خودمان را به کار ببریم تا اسم ایران و طراحی معماری ایرانی را به دنیا و در روش دیجیتال معرفی کنیم

 معماری دیجیتال می تواند یک تئوری جدید باشد ، و شاید کمی سخت باشد که بخواهیم آن را یک فرآیند طراحی که سبک های معماری از معماران بزرگ دنیا خلق شده بنامیم ..

معماری و دنیای دیجیتال از کجا شروع شده وبه کجا رسیده است .

از طراحی های دستی از کاغذ های کالک و پوستی و اتودهای اولیه تا امروز به صفحات لمسی و قلم های دیجیتال و طراحی خلق ایده‌ها و بعدها به صورت سه بعدی چرخش و نور ها و سایه ها ترکیب کردن حجم های دو بعدی و خروجی سه بعدی در مانیتور و یا به اصطلاح رندر و انیمیشن . و از مانیتورها به پرینتر های سه بعدی و خروج دنیای طراحی و معماری از پشت قاب جادویی و قابل لمس شدن طرح و ایده های ذهنی یک معمار، امروز به کمک پرینترهای سه بعدی  و اسکن های چند بعدی بعد از چند ساعت یک ایده ذهنی می تواند به صورت فیزیکی در دستمان قابل لمس باشد و آن را به نمایش عموم قرار دهیم و یا ایده خود را به صورت بسته بندی شده شده به دیگری هدیه دهیم ،و حتی عینک های vr  و حرکت در محیط طراحی ، خیلی جالب است اما به کدام سمت می رویم آیا در این مسیر کسی دست ما را گرفته یا فقط با دنیای اینترنت و شبکه‌های اجتماعی و چند کلام را کنار هم جمع کردیم و خودمان را در آینده و جزء طراحان دیجیتال خطاب می کنیم

 

 در حال حاضر تلاش بسیار زیادی در حوزه فناوری ساختمان و اصول طراحی دیجیتال شده ،در دانشگاه های مختلف اروپاسمینارها و مقالات بسیاری به چاپ رسیده ، در دنیای حاظر به خاطر رشته های فناوری وتاثیر آن بر معماری اتفاقات بسیار خوبی در این حوزه رخ داده و یکی از این رویدادهاتأثیر نرم افزارهای طراحی دیجیتال در این حوزه بوده است

 

 بسیاری از معماران بازنشستگی را برای خودشان آرزو نکرده اند آنها با کار خود عاشقانه ادغام شده‌اند اگر شما هم از کار طراحی و معماری و هنر هایی که دارید لذت می برید به جرأت بگوییم که به جمع این خانواده خوش آمدید ،با دنیای بی پایان معماری بدون روز و شب و متفاوت ترین نوع زندگی را برای خودتان رقم خواهید زد ، البته اگر واقعا با معماری زندگی کنید .اما یک جامعه نمی تواند با شما ارتباط داشته باشد   معماری دیجیتال یعنی  اتفاقات بدون پیش‌بینی نماهایی


از اشکال هندسی بدون طراحی هر کدام با یک شکل و فرم خاص و فقط با قدرت الگوریتم های ریاضی و ترکیب با دنیای معماری . البته اشتباه نکنید


معماری دیجیتال یا معمار دیجیتالی

در ابتدای مقاله هم عرض کردم دنیای دیجیتال به این معنی نبود که ایده ها و خلاقیت معمار نادیده گرفته شود بلکه شاهراه اصلی این مسیر بوده و تمام ذهنیت و شالوده تفکر یک معمار با توجه به اقلیم و دانش معماری فقط در چارت های صفر و یک تعریف می شود .

مانند دنیای انیمیشن سازی که در ابتدای راه  بسیاری از انیماتور ها تصاویر را بارها و بارها بر روی کاغذ طراحی می کردند تا با سرعت زیاد نمایش دهند و کاراکتر ها متحرک دیده شود . و بعدها با ورود شرکت های برنامه نویسی و تولید نرم افزارهای سه بعدی انیمیشن سازی بسیاری از کار های دو بعدی در دنیای انیمیشن از بین رفت ،انیماتورها قواعد و قانون انیمیشن را به صورت کلید های ترکیبی و حرکتی در نرم افزار تعریف کرده تا از یک روند تکراری و خسته کننده و طراحی های پشت هم خلاص شوند آنها یک فریم اولیه و یک پایانی را در محیط نرم افزار طراحی می‌کنند و در نتیجه کلید های میانی را نرم افزار ها برای آنها شبیه سازی می کنند

نرم افزا های طراحی پارامتریک یا دیجیتال

 

در واقع نرم افزار ها به کمک آنها آمده اند و پروسه بسیار زمان بر تعریف داستان انیمیشن سکانس حرکت دوربین کاراکترها همگی به راحتی ساخته خواهد شد .  تا امروز شاهد انیمیشن های بسیار زیبایی از کمپانی های بزرگ دنیا مانند پیکسار و غیره باشیم که البته آنها هم در شروع کار مشکلات بسیار زیادی را داشته اند و در لحظه ارتباط با دنیای سه بعدی و فرم گذاریها چالش‌های را پشت سر گذاشته اند .  اما به خاطر داشته باشین نرم افزار ها برای ما معماری نمیکنند همانطور که به دلخواه انیمیشن سازی نمیکنند .

  

 نرم افزارهای بسیار زیادی دراین چند سال وارد عرصه طراحی و معماری شده‌اند و شرکت های بزرگ معماری با آنها مشغول به انجام کار  و پروژه هستند،این برنامه ها قابلیت محاسبات را داشته اما با زبانی بسیار ساده و قابل فهم آنها راطراحی و برنامه نویسی کردند که به راحتی قابل انجام است که در ادامه چند مورد از نرم افزارها را ذکر می کنیم.



اولین پلاگین محبوب طراحی پارامتریک

 پلاگین گرس هاپر برای راینو

پلاگین ملخ یا گراس هاپر  از قدرتمند ترین پلاگین های معماری دیجیتال که بر روی نرم افزار راینو قابل نصب میباشد ،یا به عبارتی،  استاد طراحی پارامتریک ، دارای یک محیط کاری مجزا و بسیار لذت بخش البته در نرم افزار راینو به شکلی که شما به راحتی با استفاده از این برنامه قادر خواهید بود طراحی های پارامتریک را به صورت اجرایی انجام داده و نماهای ساختمان دکوراسیون داخلی و بسیاری از طرح های پارامتریک را به کمک پلاگین گرس هاپر  که بر روی نرم افزار راینو نصب شده و شما با دانش اندک از محیط راینو  فقط با صفحات و الگوریتم های از پیش تعریف شده و چارت های پلاگین سر و کار خواهید داشت  در این حالت شما قادر به صحبت کردن با پلاگین خواهید بود که از یک نقطه شروع شده و خطوط را ترسیم می کنید .و ارتباط حجم ها و در نهایت یک خروجی را به شما نشان خواهد داد و حتی بهتر از آن اینکه می توانید از طرح های خودتان خروجی صنعتی تهیه کنید که یک طرح به راحتی بهدستگاه سی ان سی متصل شده و خروجی شما ساخته خواهد شد .



 

  پلاگین طراحی پارامتریک در تری دی مکس

پلاگین های کاربردی دیگر که در نرم افزارهای سه بعدی مانند تری دی مکس استفاده می‌شود پلاگین پارا تری دی بوده یک برنامه بسیار زیبا و جذاب با محیطی مانند گراس هاپر که  توسط یک برنامه نویس ایرانی نوشته شده است  ، به راحتی شما می توانید با کمی اطلاعات از محیط نرم افزار تری دی مکس و با استفاده از این پلاگین طرح‌های پارامتریک خود راایجاد نمایید

 برنامه dynamo  در رویت .

طراحی پارامتریک با  dynamo برنامه ای که هنگام نصب رویت بر روی سیستم شما نصب خواهد شد . میتوانیم مانند گرس هاپر و پارا تری دی طراحی ها را به صورت نود و گره مرحله به مرحله شکل دهیم و خواسته های خود را به صورت الگوریتم های از پیش تعریف شده به یکدیگر ارتباط دهیم . که از ادامه توضیحات آن خودداری میکنیم.  

 و در پایان  شما با برنامه های طراحی دیجیتال و با استفاده از آنالیز ساختمان و رفتار آنها در هر پروژه معماری به عنوان یک سازه میتوانید ویژگیهای فیزیکی و گوناگونی را بررسی کنید و تا یک ساختمان یا سازه به عنوان یک پدیده که در مقابل نیروهای طبیعی و عوامل جوی قرار دارد از منظر همه این نیروها و عوامل طبیعی قابل تحلیل و بررسی باشد . به کمک نرم افزارهای طراحی  و پارامتریک می توانیم معماری را با توجه به شناخت عوامل طبیعی و دید طراحی از حالت سنتی خارج و به حالت صنعتی و دیجیتالی شدن حرکت دهیم . اما همه این مقاله بر این  بود



کاربرد های تری دی مکس در معماری

تا در اولین قدم های حرکت ، معماری ایرانی را دوباره نادیده نگیریم .

مجتبی امیرخانی  

 مدرس نرم افزار های معماری

 

 

دوستانی که این مطلب را مطالعه کرده اند، از محصولات زیر نیز استقبال کرده اند

Dragon-full-packing

فول پکیج تری دی خانی

مجموعه پکیج های کامل تری دی خانی به همراه هدیه و شرکت در قرعه کشی.

Corona-Render-Training-Pack

پک آموزش رندر کرونا

موتور رندر کرونا جهت رندر و نور پردازی بر روی تری دی مکس

Sketchup-training-package

پکیج آموزش اسکچاپ

آموزش کاربردی و فارسی مدل سازی صفر تاصد و رندر ، طراحی نما در اسکچاپ، طراحی آشپزخانه در اسکچاپ .آموزش جامع و کاربردی به صورت پروژه محور.برای رشته های معماری ، اسپید اسکچاپ

نظرات

محصولات پیشنهادی مرتبط

خرید پک آموزش vray

خرید پک آموزش vray

در این محصول شما با تخصصی ترین اصول نور پردازی و متریال vray آشنا شده و با تکنیک های این پک آموزشی میتوانید رندر هایی بسیار حرفه ای و بی نظیر ایجاد نمایید

پکیج آموزش افتر افکت در معماری

پکیج آموزش افتر افکت در معماری

چرا به‌عنوان معمار باید افترافکت را یاد بگیریم . در پاسخ . شما به‌عنوان یک طراح و معمار که در ارائه پروژه‌های معماری می‌توانید قدرت گروه خودتان را در طراحی به بهترین شکل نشان دهید . فرقی نمی‌کند که پروژه معماری شما یک کار دانشجویی باشد و یا پروژه اجرایی یا طرحی از مسابقات معماری ،درهرصورت امروز نیاز بازار کار فراتر از انتظارات یک طرح معماری ساده خواهد بود و شاید فقط با یک رندر ساده مانند قبل نتواند پاسخگوی نیاز یک پروژه حرفه‌ای باشد

تلفن تماس واتس آپ اینستاگرام تری دی خانی